Uitspraak 22-007 Kosten externe ondersteuner

Een zorginstelling weigert de factuur voor de externe ondersteuner te voldoen. Er is vooraf wel toestemming gegeven maar ook gevraagd om een inschatting, die is niet gegeven.

De LCvV oordeelt dat in de wet is opgenomen (art. 6 lid 3 Wmcz2018) dat de kosten die redelijkerwijs noodzakelijk zijn voor de vervulling van de werkzaamheden, waaronder kosten voor onafhankelijke ondersteuning, ten laste van de instelling komen. De cliëntenraad had niet de beschikking over een andere onafhankelijke ondersteuner of adviseur m.b.t. de veelomvattende instemmingsaanvraag over een nieuw medezeggenschapsreglement. Dat de clientenraad niet de gevraagde raming heeft gegeven vindt de commissie niet zorgvuldig maar ook de zorginstelling zelf is hier nooit meer op teruggekomen. De zorginstelling kende de ondersteuner en diens tarieven en kon aan de uitgebrachte adviezen zien dat er veel tijd geïnvesteerd werd. Het onbetaald laten van de factuur c.q. het afwentelen ervan op de leden van cliëntenraad in persoon zou geen toelaatbare uitkomst zijn.

Een zorginstelling weigert de factuur voor de externe ondersteuner te voldoen. Er is vooraf wel toestemming gegeven maar ook gevraagd om een inschatting, die is niet gegeven.

De LCvV oordeelt dat in de wet is opgenomen (art. 6 lid 3 Wmcz2018) dat de kosten die redelijkerwijs noodzakelijk zijn voor de vervulling van de werkzaamheden, waaronder kosten voor onafhankelijke ondersteuning, ten laste van de instelling komen. De cliëntenraad had niet de beschikking over een andere onafhankelijke ondersteuner of adviseur m.b.t. de veelomvattende instemmingsaanvraag over een nieuw medezeggenschapsreglement. Dat de clientenraad niet de gevraagde raming heeft gegeven vindt de commissie niet zorgvuldig maar ook de zorginstelling zelf is hier nooit meer op teruggekomen. De zorginstelling kende de ondersteuner en diens tarieven en kon aan de uitgebrachte adviezen zien dat er veel tijd geïnvesteerd werd. Het onbetaald laten van de factuur c.q. het afwentelen ervan op de leden van cliëntenraad in persoon zou geen toelaatbare uitkomst zijn.

Aanmaakdatum: 19-04-2022

Gerelateerde documenten

Uitspraak 24–003 Instellen cliëntenraad

Een representatieve delegatie van ouders en vertegenwoordigers van een kleine zorglocatie wil dat er een lokale clientenraad voor die locatie komt. De zorginstelling heeft in 2022 dergelijk verzoek nog afgewezen maar betwist inmiddels niet langer het recht op lokale medezeggenschap. De delegatie wil desondanks dat de LCvV een uitspraak ..

Uitspraak 15-003 Geschil over ondersteuningsuren cliëntenraden

Het beschikbaar stellen van personele ondersteuning aan een cliëntenraad kan onderdeel uitmaken van de middelen die genoemd worden in art. 2 lid 2 sub b WMCZ. Of een geschil over de personele ondersteuning kan worden voorgelegd aan een commissie van vertrouwenslieden hangt af van de inhoud van de art. ..

Uitspraak 15-010 Nieuwbouwplan

Een zorgaanbieder heeft vanaf 2008 het voornemen om een locatie waar ouderen verzorgd en verpleegd worden te gaan vervangen voor nieuwbouw. De cliëntenraad van de betreffende locatie (locatie X) heeft hierbij van de locatiedirectie het recht van verzwaard advies toegekend gekregen en zal nauwgezet betrokken worden. De zorgaanbieder heeft ..

Uitspraak 22-005 Vaststellen medezeggenschapsregeling

Een zorginstelling en lokale cliëntenraad worden het over enkele bepalingen in de nieuwe medezeggenschapsregeling niet eens.

De LCvV oordeelt dat het ondertekenen van de nieuwe regeling door alleen de CR-voorzitter de raad als geheel zal binden. Indien de zorginstelling aanvullende afspraken met cliëntenraadsleden, bijvoorbeeld over hun vergoeding, in een overeenkomst ..

Informatie

Dit is de website van de Landelijke Commissie van Vertrouwenslieden (LCvV). De LCvV wordt in stand gehouden door diverse brancheorganisaties van zorgaanbieders en organisaties voor cliëntenraden in de zorg. Met vragen of opmerkingen over deze site kunt u contact opnemen met de secretaris van de LCvV.