Uitspraak 15-005 Diverse geschilpunten

Een cliëntenraad vraagt een uitspraak over (i) de invoering van een nieuwe medezeggenschapsstructuur, (ii) het opschorten van personele ondersteuning en (iii) het niet krijgen van gevraagde financiële informatie die hij wil ontvangen omdat er getwijfeld wordt aan juistheid van bestuur. De zorgaanbieder vraagt (iv) een uitspraak over het al dan niet kunnen treffen van maatregelen tegen deze raad en/of diens voorzitter. 

De LCvV oordeelt dat om tot invoering van een nieuwe medezeggenschapsstructuur over te kunnen gaan, de bestaande art. 2 reglementen van deze zorgaanbieder eerst nog aangepast of vervangen zullen moeten worden omdat de huidige documenten niet aansluiten bij de beoogde nieuwe situatie en dat deze documenten momenteel ook te weinig concreet zijn. 

Het eenzijdig plotseling opschorten van de personele ondersteuning aan een cliëntenraad wegens onenigheid tussen die raad en de zorgaanbieder, acht de commissie niet redelijk en in strijd met het reglement waarin de voorzieningen van deze raad zijn omschreven. 

De informatie die deze cliëntenraad heeft opgevraagd betreft zeer gedetailleerde informatie over zorgindicaties, inkomsten en uitgaven op clientniveau. De LCvV oordeelt dat deze informatie niet verstrekt hoeft te worden. Een cliëntenraad heeft geen ongeclausuleerd en ongelimiteerd recht op informatie; de informatie moet noodzakelijk zijn om een advies mee te kunnen onderbouwen (in dit geval een advies over een begroting en/of jaarrekening). Daarbij ziet de LCvV voor een cliëntenraad geen controlerende taak vergelijkbaar met een accountant, concern-controller of zorgfinancierder. Ook zou het verstrekken van deze informatie een onevenredige inspanning van zorgaanbieder vragen en de privacy van individuele cliënten schenden. Of er bij deze zorgaanbieder getwijfeld moet worden aan juistheid van (financieel) beleid, beoordeelt de LCvV niet. Dat is aan de Ondernemingskamer van het Gerechtshof Amsterdam voorbehouden.

Voor het treffen van maatregelen jegens deze raad of diens voorzitter ziet de LCvV geen aanleiding. 

Een cliëntenraad vraagt een uitspraak over (i) de invoering van een nieuwe medezeggenschapsstructuur, (ii) het opschorten van personele ondersteuning en (iii) het niet krijgen van gevraagde financiële informatie die hij wil ontvangen omdat er getwijfeld wordt aan juistheid van bestuur. De zorgaanbieder vraagt (iv) een uitspraak over het al dan niet kunnen treffen van maatregelen tegen deze raad en/of diens voorzitter. 

De LCvV oordeelt dat om tot invoering van een nieuwe medezeggenschapsstructuur over te kunnen gaan, de bestaande art. 2 reglementen van deze zorgaanbieder eerst nog aangepast of vervangen zullen moeten worden omdat de huidige documenten niet aansluiten bij de beoogde nieuwe situatie en dat deze documenten momenteel ook te weinig concreet zijn. 

Het eenzijdig plotseling opschorten van de personele ondersteuning aan een cliëntenraad wegens onenigheid tussen die raad en de zorgaanbieder, acht de commissie niet redelijk en in strijd met het reglement waarin de voorzieningen van deze raad zijn omschreven. 

De informatie die deze cliëntenraad heeft opgevraagd betreft zeer gedetailleerde informatie over zorgindicaties, inkomsten en uitgaven op clientniveau. De LCvV oordeelt dat deze informatie niet verstrekt hoeft te worden. Een cliëntenraad heeft geen ongeclausuleerd en ongelimiteerd recht op informatie; de informatie moet noodzakelijk zijn om een advies mee te kunnen onderbouwen (in dit geval een advies over een begroting en/of jaarrekening). Daarbij ziet de LCvV voor een cliëntenraad geen controlerende taak vergelijkbaar met een accountant, concern-controller of zorgfinancierder. Ook zou het verstrekken van deze informatie een onevenredige inspanning van zorgaanbieder vragen en de privacy van individuele cliënten schenden. Of er bij deze zorgaanbieder getwijfeld moet worden aan juistheid van (financieel) beleid, beoordeelt de LCvV niet. Dat is aan de Ondernemingskamer van het Gerechtshof Amsterdam voorbehouden.

Voor het treffen van maatregelen jegens deze raad of diens voorzitter ziet de LCvV geen aanleiding. 

Aanmaakdatum: 20-07-2015

Gerelateerde documenten

Uitspraak 12-001 Opbaren in eigen zorgappartement

Zorgaanbieder heeft het voornemen om het opbaren van een overleden client in diens zorgappartement niet langer te faciliteren. Deze mogelijkheid bestaat voor niet vanwege de wet BOPZ opgenomen clienten, en hiervoor worden sinds 2009 kosten bij de nabestaanden in rekening gebracht. Dergelijke rekeningen vallen bij de nabestaanden niet altijd ..

Uitspraak 24–007 Aanstelling van een ondersteuner

Een cliëntenraad wil dat hun huidige ondersteuner een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd zal worden aangeboden. De zorginstelling wil daar om verschillende redenen niet toe overgaan en heeft een externe partij al opdracht gegeven om te starten met werven van kandidaten waar de raad dan wel of niet mee in ..

Uitspraak 15-009 Verhuizen na brandveiligheidsonderzoek

Een zorgaanbieder laat periodiek de brandveiligheid op locaties onderzoeken. Van een locatie (verpleging en verzorging) wordt duidelijk dat deze niet meer aan de (aangescherpte) brandveiligheidseisen voldoet.  Besloten wordt een groep bewoners met een hoge zorg-zwaarte indicatie daarom met spoed over te plaatsen. 

Met de uitvoering van dit besluit wordt al ..

Uitspraak 18-003 Een nieuwe CCR, een nieuwe structuur

Een zorgaanbieder voorziet na het vertrek van drie CCR leden in de vervulling van deze vacatures. Vijf maanden later wordt de medezeggenschapsstructuur gewijzigd na een positief advies van de CCR. In de nieuwe structuur verdwijnen de cliëntenraden op middenniveau (clusterraden). De nieuwe structuur wordt bekrachtigd door vaststelling van een ..

Informatie

Dit is de website van de Landelijke Commissie van Vertrouwenslieden (LCvV). De LCvV wordt in stand gehouden door diverse brancheorganisaties van zorgaanbieders en organisaties voor cliëntenraden in de zorg. Met vragen of opmerkingen over deze site kunt u contact opnemen met de secretaris van de LCvV.