Uitspraak 23-010 Ontbinden clientenraad

Een zorginstelling wil een clientenraad die nog uit een persoon (alleen de voorzitter) bestaat ontbinden. De raad is in korte tijd twee keer ‘leeggelopen’ waarbij vertrekkende leden hebben aangegeven te zijn weggegaan vanwege de werkwijze van de voorzitter. De voorzitter oefent, met toestemming van de zorginstelling, sindsdien de taken alleen uit. De voorzitter erkent dat hij niet de makkelijkste is en wil wel meeewerken aan coaching mits het een externe onafhankelijke coach zal zijn. Het MZ-reglement biedt de zorginstelling geen aanknopingspunt om een raad in deze situatie te ontbinden noch een lid te schorsen of ontslaan. Dat laatste kunnen alleen mederaadsleden doen.

Vanwege het aanbod tot coaching en het feit dat niet meer geprobeerd is om de raad (nogmaals) aan te vullen, wijst de commissie het ontbindingsverzoek af.

Een zorginstelling wil een clientenraad die nog uit een persoon (alleen de voorzitter) bestaat ontbinden. De raad is in korte tijd twee keer ‘leeggelopen’ waarbij vertrekkende leden hebben aangegeven te zijn weggegaan vanwege de werkwijze van de voorzitter. De voorzitter oefent, met toestemming van de zorginstelling, sindsdien de taken alleen uit. De voorzitter erkent dat hij niet de makkelijkste is en wil wel meeewerken aan coaching mits het een externe onafhankelijke coach zal zijn. Het MZ-reglement biedt de zorginstelling geen aanknopingspunt om een raad in deze situatie te ontbinden noch een lid te schorsen of ontslaan. Dat laatste kunnen alleen mederaadsleden doen.

Vanwege het aanbod tot coaching en het feit dat niet meer geprobeerd is om de raad (nogmaals) aan te vullen, wijst de commissie het ontbindingsverzoek af.

Aanmaakdatum: 13-12-2023

Gerelateerde documenten

Uitspraak 23-002 Ontbinding

In een eerdere uitspraak (LCvV 22-014) bepaalde de commissie dat ontbinding van een clientenraad prematuur was omdat mediation en/of coaching als minder ingrijpend alternatief nog beproefd diende te worden. Nadien is gebleken dat de thans nog resterende raadleden enerzijds aangeven wel verder te willen gaan met het ..

Uitspraak 22-002 Cliëntvertegenwoordigers verzoeken ontbinding huidige cliëntenraad

Een door de LCvV als representatieve delegatie aangemerkt drietal, verzoekt de LCvV om huidige clientenraad van een instelling te ontbinden en om daarna zelf benoemd te worden als nieuwe clientenraad.

De commissie is wel bevoegd om over het eerst maar niet om over het tweede een oordeel te geven. De ..

Uitspraak 25–002 Benoeming CCR voorzitter

Een lokale cliëntenraad heeft vragen over de wijze waarop de zorgaanbieder een nieuwe CCR voorzitter heeft benoemd. In een verzoekschrift wordt de LCvV gevraagd om bemiddeling maar in vervolgcorrespondentie geeft de raad aan geen behoefte te hebben aan bemiddeling of een inhoudelijk debat.

De raad wil enkel antwoord op haar ..

Uitspraak 24–004 Schorsing van een raad

Tussen een clientenraad en diverse gremia (directeur, management, Raad van Toezicht) van een zorginstelling is in korte tijd de samenwerking vastgelopen. De zorginstelling wil overgaan tot ontbinding van de raad en daarop voortuitlopend de raad alvast schorsen/op non-actief stellen en de toegang tot het pand waar zij vergaderen ontzeggen. ..

Informatie

Dit is de website van de Landelijke Commissie van Vertrouwenslieden (LCvV). De LCvV wordt in stand gehouden door diverse brancheorganisaties van zorgaanbieders en organisaties voor cliëntenraden in de zorg. Met vragen of opmerkingen over deze site kunt u contact opnemen met de secretaris van de LCvV.