Uitspraak 22-014 Opschorten werkzaamheden en ontbinding van een cliëntenraad II

De zorginstelling wil overgaan tot ontbinding van de clientenraad nadat er een tweedeling is ontstaan en de voorzitter van de raad meerderen keren fors beledigende en bedreigende anonieme e-mails heeft ontvangen. De instelling beschuldigt niemand concreet maar ziet geen andere oplossing in deze situatie dan tot ontbinding over te gaan.

De commissie acht ingrijpen door de zorginstelling door het opschorten van de werkzaamheden, geoorloofd maar een besluit tot ontbinding prematuur. Er zal gezien de feiten en omstandigheden in deze situatie, eerst coaching en mediation ingezet dienen te worden waar de clientenraadsleden die verder willen met het werk aan mee zullen moeten werken. Als coaching en mediation niet slagen ligt ontbinding en vervanging van de raad in de rede.

De zorginstelling wil overgaan tot ontbinding van de clientenraad nadat er een tweedeling is ontstaan en de voorzitter van de raad meerderen keren fors beledigende en bedreigende anonieme e-mails heeft ontvangen. De instelling beschuldigt niemand concreet maar ziet geen andere oplossing in deze situatie dan tot ontbinding over te gaan.

De commissie acht ingrijpen door de zorginstelling door het opschorten van de werkzaamheden, geoorloofd maar een besluit tot ontbinding prematuur. Er zal gezien de feiten en omstandigheden in deze situatie, eerst coaching en mediation ingezet dienen te worden waar de clientenraadsleden die verder willen met het werk aan mee zullen moeten werken. Als coaching en mediation niet slagen ligt ontbinding en vervanging van de raad in de rede.

Aanmaakdatum: 25-07-2022

Gerelateerde documenten

Uitspraak 24–008 Ontbinding van een raad, vergoeding juridische bijstand, uitlatingen zorginstelling over de raad

Een zorginstelling vraagt toestemming voor ontbinding van een lokale cliëntenraad. De LCvV is van oordeel dat de raad niet structureel tekortschiet in de belangenbehartiging en wijst het verzoek af. De raad vraagt de LCvV om de afwijzing van een vergoeding van kosen juridische bijstand te beoordelen en om bepaalde ..

Uitspraak 24–004 Schorsing van een raad

Tussen een clientenraad en diverse gremia (directeur, management, Raad van Toezicht) van een zorginstelling is in korte tijd de samenwerking vastgelopen. De zorginstelling wil overgaan tot ontbinding van de raad en daarop voortuitlopend de raad alvast schorsen/op non-actief stellen en de toegang tot het pand waar zij vergaderen ontzeggen. ..

Uitspraak 23-010 Ontbinden clientenraad

Een zorginstelling wil een clientenraad die nog uit een persoon (alleen de voorzitter) bestaat ontbinden. De raad is in korte tijd twee keer ‘leeggelopen’ waarbij vertrekkende leden hebben aangegeven te zijn weggegaan vanwege de werkwijze van de voorzitter. De voorzitter oefent, met toestemming van de zorginstelling, sindsdien de taken ..

Uitspraak 24-006 Herhaald verzoek tot ontbinding van een cliëntenraad

De zorginstelling dient een ontbindingsverzoek in met daarbij het verzoek de raad te schorsen als spoedvoorziening. Dit verzoek wordt ingediend 5 dagen voordat er een uitspraak op een al eerder ingediend verzoek is gedaan.

De voorzitter van de LCvV oordeelt dat het nieuwe verzoek niet ontvankelijk is.

Informatie

Dit is de website van de Landelijke Commissie van Vertrouwenslieden (LCvV). De LCvV wordt in stand gehouden door diverse brancheorganisaties van zorgaanbieders en organisaties voor cliëntenraden in de zorg. Met vragen of opmerkingen over deze site kunt u contact opnemen met de secretaris van de LCvV.