Uitspraak 12-001 Opbaren in eigen zorgappartement

Zorgaanbieder heeft het voornemen om het opbaren van een overleden client in diens zorgappartement niet langer te faciliteren. Deze mogelijkheid bestaat voor niet vanwege de wet BOPZ opgenomen clienten, en hiervoor worden sinds 2009 kosten bij de nabestaanden in rekening gebracht. Dergelijke rekeningen vallen bij de nabestaanden niet altijd in goede aarde terwijl zorgaanbieder stelt dat wanneer van deze mogelijkheid gebruik wordt gemaakt er vaak ook nog problemen ontstaan met het tijdig ontruimen van de kamer. Leegstand van zorgappartementen is zeer onwenselijk gezien de kosten die dit met zich meebrengt en de wachtlijsten die er zijn.

De clientenraad is het hier niet me eens en geeft negatief advies en roept de nietigheid van het besluit in. Partijen zijn het er over eens dat hierop verzwaard advies van toepassing is zodat de LCvV gevraagd wordt een marginele redelijkheidstoets te doen.

De LCvV overweegt dat er maar een gering aantal keren per jaar gebruik van de mogelijkheid wordt gemaakt en constateert dat de regels van het huis het mogelijk maken om niet alleen kosten voor het opbaren in rekening te brengen maar ook voor eventuele overschrijding van de ontruimingstermijn. Wanneer daarover goed gecommuniceerd wordt kunnen nabestaanden een weloverwogen keuze maken. De LCvV vindt daarmee dat het besluit niet in redelijkheid genomen kan worden.

Zorgaanbieder heeft het voornemen om het opbaren van een overleden client in diens zorgappartement niet langer te faciliteren. Deze mogelijkheid bestaat voor niet vanwege de wet BOPZ opgenomen clienten, en hiervoor worden sinds 2009 kosten bij de nabestaanden in rekening gebracht. Dergelijke rekeningen vallen bij de nabestaanden niet altijd in goede aarde terwijl zorgaanbieder stelt dat wanneer van deze mogelijkheid gebruik wordt gemaakt er vaak ook nog problemen ontstaan met het tijdig ontruimen van de kamer. Leegstand van zorgappartementen is zeer onwenselijk gezien de kosten die dit met zich meebrengt en de wachtlijsten die er zijn.

De clientenraad is het hier niet me eens en geeft negatief advies en roept de nietigheid van het besluit in. Partijen zijn het er over eens dat hierop verzwaard advies van toepassing is zodat de LCvV gevraagd wordt een marginele redelijkheidstoets te doen.

De LCvV overweegt dat er maar een gering aantal keren per jaar gebruik van de mogelijkheid wordt gemaakt en constateert dat de regels van het huis het mogelijk maken om niet alleen kosten voor het opbaren in rekening te brengen maar ook voor eventuele overschrijding van de ontruimingstermijn. Wanneer daarover goed gecommuniceerd wordt kunnen nabestaanden een weloverwogen keuze maken. De LCvV vindt daarmee dat het besluit niet in redelijkheid genomen kan worden.

Aanmaakdatum: 22-03-2012

Gerelateerde documenten

Uitspraak 11-004 Rookverbod

Een zorgaanbieder wil niet langer toestaan dat in bepaalde ruimtes van een forensisch psychiatrische kliniek wordt gerookt. De cliëntenraad is het hier niet mee eens en vindt dit een verarming van het leefklimaat voor vele cliënten.

De LCvV oordeelt dat het voorzien in een rookruimte in dergelijke voorziening wel mogelijk ..

Uitspraak 23-003 Regeling persoonsgebonden was

Een grote instelling voor ouderenzorg wil een nieuwe regeling gaan invoeren voor de persoonsgebonden was van de bewoners. Er zijn op dat moment drie verschillende regelingen in van toepassing die de zorginstelling wil gaan uniformeren. Ook zal de nieuwe regeling ervoor moeten zorgen dat de instelling niet langer een ..

Uitspraak 09-005 Nietigheid te laat ingeroepen

De zorgaanbieder heeft verschillende besluiten genomen zonder de cliëntenraad gelegenheid te geven daarover verzwaard advies uit te brengen. Tijdens de hoorzitting blijkt dat de besluiten nog niet zijn uitgevoerd en dat de bestuurder bereid is de cliëntenraad alsnog gelegenheid te geven een verzwaard advies uit te brengen en op ..

Uitspraak 20-001 CCR advies in strijd met wet en samenwerkingsovereenkomst uitgebracht

Een zorgaanbieder vraagt verzwaard advies aan de CCR over verhoging van de waskosten. De voorzitter van de centrale clientenraad had begrip voor de wens tot doorzetting bij de zorgaanbieder en is er veel aan gelegen om een negatief advies te vermijden. Een van de lokale afgevaardigden in de CCR ..

Informatie

Dit is de website van de Landelijke Commissie van Vertrouwenslieden (LCvV). De LCvV wordt in stand gehouden door diverse brancheorganisaties van zorgaanbieders en organisaties voor cliëntenraden in de zorg. Met vragen of opmerkingen over deze site kunt u contact opnemen met de secretaris van de LCvV.