Uitspraak 18-002 Stoppen met de verkoop van alcoholhoudende dranken

Een zorgaanbieder die een revalidatiecentrum voor mensen met een visuele beperking in stand houdt, heeft besloten te stoppen met de verkoop van alcoholhoudende dranken in de bar/het restaurant aldaar. Aanvankelijk was het plan om meeromvattend beleid te introduceren waarmee de gehele locatie als ‘alcoholvrij’ zou gaan gelden. Gaandeweg is dat gewijzigd in ontmoedigingsbeleid. De clientenraad heeft er tijdens het traject van besluitvorming en invoering op gewezen dat dit een onderwerp voor verzwaard advies is. Ook heeft hij aangegeven het niet eens te zijn met het stoppen van de verkoop van wijn en bier in de bar/het restaurant.

De LCvV oordeelt dat de zorgaanbieder in het medezeggenschapstraject wezenlijke voorschriften niet heeft gevolgd door niet tijdig om advies te vragen, door de motivatie en onderbouwing van het besluit gaandeweg te wijzigen en door niet serieus in te gaan op de argumenten van de clientenraad. Of herstel in de oude toestand (ofwel het hervatten van de verkoop) aangewezen is kan de LCvV niet beoordelen omdat bij de verkoop van alcoholhoudende drank de Drank en Horecawet (DHW) ook in acht genomen moet worden. 

Een zorgaanbieder die een revalidatiecentrum voor mensen met een visuele beperking in stand houdt, heeft besloten te stoppen met de verkoop van alcoholhoudende dranken in de bar/het restaurant aldaar. Aanvankelijk was het plan om meeromvattend beleid te introduceren waarmee de gehele locatie als ‘alcoholvrij’ zou gaan gelden. Gaandeweg is dat gewijzigd in ontmoedigingsbeleid. De clientenraad heeft er tijdens het traject van besluitvorming en invoering op gewezen dat dit een onderwerp voor verzwaard advies is. Ook heeft hij aangegeven het niet eens te zijn met het stoppen van de verkoop van wijn en bier in de bar/het restaurant.

De LCvV oordeelt dat de zorgaanbieder in het medezeggenschapstraject wezenlijke voorschriften niet heeft gevolgd door niet tijdig om advies te vragen, door de motivatie en onderbouwing van het besluit gaandeweg te wijzigen en door niet serieus in te gaan op de argumenten van de clientenraad. Of herstel in de oude toestand (ofwel het hervatten van de verkoop) aangewezen is kan de LCvV niet beoordelen omdat bij de verkoop van alcoholhoudende drank de Drank en Horecawet (DHW) ook in acht genomen moet worden. 

Aanmaakdatum: 08-03-2018

Gerelateerde documenten

Uitspraak 11-005 Cliëntmedezeggenschap bij wijziging zorgaanbod

Wanneer de invoering van een eigen bijdrage voor een bepaalde activiteit het gevolg is van een grootschaliger beleidswijziging die alle locaties van de zorgaanbieder regardeert, en waarover conform de instellingsregeling de adviesprocedure op centraal niveau is gevolgd, kan een lokale cliëntenraad geen beroep op nietigheid van een onderdeel van ..

Uitspraak 13-005 Verhoging uurtarief individuele begeleiding

Een zorgaanbieder wil het uurtarief dat cliënten zelf moeten betalen voor bepaalde individuele begeleidingsuren, verhogen met ruim 60%.
Zorgaanbieder stelt dat dit tarief gedurende vele jaren niet kostendekkend aan de cliënten is doorberekend maar dat dit toen nog uit andere potjes kon worden bekostigd.

Door bezuinigingen lukt dit niet ..

Uitspraak 23-005 Verstrekking koffie, thee en tussendoortjes

De CCR is het niet (meer) eens met het beleid van de instelling dat cliënten die niet naar de gemeenschappelijke ruimte willen voor het nuttigen van koffie, thee en tussendoortjes, dit niet op hun kamer kunnen krijgen en/of geen vervangende financiele vergoeding hiervoor kunnen krijgen.

De LCvV oordeelt dat het ..

Uitspraak 20-001 CCR advies in strijd met wet en samenwerkingsovereenkomst uitgebracht

Een zorgaanbieder vraagt verzwaard advies aan de CCR over verhoging van de waskosten. De voorzitter van de centrale clientenraad had begrip voor de wens tot doorzetting bij de zorgaanbieder en is er veel aan gelegen om een negatief advies te vermijden. Een van de lokale afgevaardigden in de CCR ..

Informatie

Dit is de website van de Landelijke Commissie van Vertrouwenslieden (LCvV). De LCvV wordt in stand gehouden door diverse brancheorganisaties van zorgaanbieders en organisaties voor cliëntenraden in de zorg. Met vragen of opmerkingen over deze site kunt u contact opnemen met de secretaris van de LCvV.