Uitspraak 18-002 Stoppen met de verkoop van alcoholhoudende dranken

Een zorgaanbieder die een revalidatiecentrum voor mensen met een visuele beperking in stand houdt, heeft besloten te stoppen met de verkoop van alcoholhoudende dranken in de bar/het restaurant aldaar. Aanvankelijk was het plan om meeromvattend beleid te introduceren waarmee de gehele locatie als ‘alcoholvrij’ zou gaan gelden. Gaandeweg is dat gewijzigd in ontmoedigingsbeleid. De clientenraad heeft er tijdens het traject van besluitvorming en invoering op gewezen dat dit een onderwerp voor verzwaard advies is. Ook heeft hij aangegeven het niet eens te zijn met het stoppen van de verkoop van wijn en bier in de bar/het restaurant.

De LCvV oordeelt dat de zorgaanbieder in het medezeggenschapstraject wezenlijke voorschriften niet heeft gevolgd door niet tijdig om advies te vragen, door de motivatie en onderbouwing van het besluit gaandeweg te wijzigen en door niet serieus in te gaan op de argumenten van de clientenraad. Of herstel in de oude toestand (ofwel het hervatten van de verkoop) aangewezen is kan de LCvV niet beoordelen omdat bij de verkoop van alcoholhoudende drank de Drank en Horecawet (DHW) ook in acht genomen moet worden. 

Een zorgaanbieder die een revalidatiecentrum voor mensen met een visuele beperking in stand houdt, heeft besloten te stoppen met de verkoop van alcoholhoudende dranken in de bar/het restaurant aldaar. Aanvankelijk was het plan om meeromvattend beleid te introduceren waarmee de gehele locatie als ‘alcoholvrij’ zou gaan gelden. Gaandeweg is dat gewijzigd in ontmoedigingsbeleid. De clientenraad heeft er tijdens het traject van besluitvorming en invoering op gewezen dat dit een onderwerp voor verzwaard advies is. Ook heeft hij aangegeven het niet eens te zijn met het stoppen van de verkoop van wijn en bier in de bar/het restaurant.

De LCvV oordeelt dat de zorgaanbieder in het medezeggenschapstraject wezenlijke voorschriften niet heeft gevolgd door niet tijdig om advies te vragen, door de motivatie en onderbouwing van het besluit gaandeweg te wijzigen en door niet serieus in te gaan op de argumenten van de clientenraad. Of herstel in de oude toestand (ofwel het hervatten van de verkoop) aangewezen is kan de LCvV niet beoordelen omdat bij de verkoop van alcoholhoudende drank de Drank en Horecawet (DHW) ook in acht genomen moet worden. 

Aanmaakdatum: 08-03-2018

Gerelateerde documenten

Uitspraak 11-005 Cliëntmedezeggenschap bij wijziging zorgaanbod

Wanneer de invoering van een eigen bijdrage voor een bepaalde activiteit het gevolg is van een grootschaliger beleidswijziging die alle locaties van de zorgaanbieder regardeert, en waarover conform de instellingsregeling de adviesprocedure op centraal niveau is gevolgd, kan een lokale cliëntenraad geen beroep op nietigheid van een onderdeel van ..

Uitspraak 12-001 Opbaren in eigen zorgappartement

Zorgaanbieder heeft het voornemen om het opbaren van een overleden client in diens zorgappartement niet langer te faciliteren. Deze mogelijkheid bestaat voor niet vanwege de wet BOPZ opgenomen clienten, en hiervoor worden sinds 2009 kosten bij de nabestaanden in rekening gebracht. Dergelijke rekeningen vallen bij de nabestaanden niet altijd ..

Uitspraak 19-005 Textielservice

Een zorgaanbieder wil de textielservice door een externe partij gaan laten uitvoeren. Er zijn tussen diverse locaties nu grote verschillen in uitvoeringswijze en op het wasproces wordt jaarlijks erg veel geld toegelegd. De clientenraad van een van de locaties is na de adviesprocedure met veel vragen blijven zitten, blijkt ..

Uitspraak 19-003 Wijziging in de dienstverlening

Een zorgaanbieder wil een wijziging in de dienstverlening door de thuiszorg in een woonzorgcomplex doorvoeren. Voortaan moeten bepaalde cliënten voor de bezorging van maaltijden en het gebruik van het zorg-alarmeringssysteem gaan betalen. Op deze wijziging is verzwaard adviesrecht van toepassing. Het betreft een clienten geldende regeling. Dat de wijziging ..

Informatie

Dit is de website van de Landelijke Commissie van Vertrouwenslieden (LCvV). De LCvV wordt in stand gehouden door diverse brancheorganisaties van zorgaanbieders en organisaties voor cliëntenraden in de zorg. Met vragen of opmerkingen over deze site kunt u contact opnemen met de secretaris van de LCvV.