Uitspraak 19-005 Textielservice

Een zorgaanbieder wil de textielservice door een externe partij gaan laten uitvoeren. Er zijn tussen diverse locaties nu grote verschillen in uitvoeringswijze en op het wasproces wordt jaarlijks erg veel geld toegelegd. De clientenraad van een van de locaties is na de adviesprocedure met veel vragen blijven zitten, blijkt ter zitting bij de LCvV. De zorgaanbieder verstrekt alsnog nadere duidelijkheid waardoor beter duidelijk wordt gemaakt hoe toekomstige facturen zullen zijn opgebouwd en dat er bij de instellingen een medewerker zal zijn als aanspreekpunt voor vragen van clienten en in geval van problemen rond de was.

De LCvV oordeelt dat met deze aanvullende toelichting voldoende duidelijk is dat de zorgaanbieder het besluit in redelijkheid kan nemen. De LCvV wijst erop dat adviesaanvragen niet teveel vakjargon moeten bevatten maar in voor clienten begrijpelijke taal moeten zijn geschreven.

Een zorgaanbieder wil de textielservice door een externe partij gaan laten uitvoeren. Er zijn tussen diverse locaties nu grote verschillen in uitvoeringswijze en op het wasproces wordt jaarlijks erg veel geld toegelegd. De clientenraad van een van de locaties is na de adviesprocedure met veel vragen blijven zitten, blijkt ter zitting bij de LCvV. De zorgaanbieder verstrekt alsnog nadere duidelijkheid waardoor beter duidelijk wordt gemaakt hoe toekomstige facturen zullen zijn opgebouwd en dat er bij de instellingen een medewerker zal zijn als aanspreekpunt voor vragen van clienten en in geval van problemen rond de was.

De LCvV oordeelt dat met deze aanvullende toelichting voldoende duidelijk is dat de zorgaanbieder het besluit in redelijkheid kan nemen. De LCvV wijst erop dat adviesaanvragen niet teveel vakjargon moeten bevatten maar in voor clienten begrijpelijke taal moeten zijn geschreven.

Aanmaakdatum: 05-08-2019

Gerelateerde documenten

Uitspraak 13-003 Besluit broodgeld niet meer in contant uit te betalen

Zorgaanbieder wil in het kader van harmonisatie van diverse diensten en regelingen, dat bewoners van verzorghuizen hun boodschappen voor de broodmaaltijden in instellingswinkeltjes halen voor een bepaald maandelijks saldo (een fictief bedrag op de winkelrekening).

Bewoners van een verzorgingshuis zijn het daar niet mee eens, zij willen ..

Uitspraak 23-005 Verstrekking koffie, thee en tussendoortjes

De CCR is het niet (meer) eens met het beleid van de instelling dat cliënten die niet naar de gemeenschappelijke ruimte willen voor het nuttigen van koffie, thee en tussendoortjes, dit niet op hun kamer kunnen krijgen en/of geen vervangende financiele vergoeding hiervoor kunnen krijgen.

De LCvV oordeelt dat het ..

Uitspraak 17-001 Kosten zorgabonnement

Huurders van een appartement in een woon/zorgcomplex zijn verplicht om bij het afsluiten van een huurovereenkomst tevens een zorgabonnement af te sluiten. De invulling van dit zorgabonnement is nader uitgewerkt in een informatiegids voor bewoners. Het zorgabonnement heeft betrekking op de mogelijkheid gebruik te maken van een 24-uurs alarmeringssysteem ..

Uitspraak 19-007 Vergoeding voor dagbesteding, werk- en leeractiviteiten

Een zorgaanbieder is voornemens te stoppen met het uitbetalen van een vergoeding aan cliënten die deelnemen aan dagbesteding, werk- of leeractiviteiten. De zorgaanbieder ziet zich hiertoe genoodzaakt omdat Wmo zorginkoopcontracten van gemeentes hem het uitbetalen van dergelijke vergoeding verbieden. De cliëntenraad voert aan dat het gaat om kleine bedragen ..

Informatie

Dit is de website van de Landelijke Commissie van Vertrouwenslieden (LCvV). De LCvV wordt in stand gehouden door diverse brancheorganisaties van zorgaanbieders en organisaties voor cliëntenraden in de zorg. Met vragen of opmerkingen over deze site kunt u contact opnemen met de secretaris van de LCvV.