Uitspraak 19-005 Textielservice

Een zorgaanbieder wil de textielservice door een externe partij gaan laten uitvoeren. Er zijn tussen diverse locaties nu grote verschillen in uitvoeringswijze en op het wasproces wordt jaarlijks erg veel geld toegelegd. De clientenraad van een van de locaties is na de adviesprocedure met veel vragen blijven zitten, blijkt ter zitting bij de LCvV. De zorgaanbieder verstrekt alsnog nadere duidelijkheid waardoor beter duidelijk wordt gemaakt hoe toekomstige facturen zullen zijn opgebouwd en dat er bij de instellingen een medewerker zal zijn als aanspreekpunt voor vragen van clienten en in geval van problemen rond de was.

De LCvV oordeelt dat met deze aanvullende toelichting voldoende duidelijk is dat de zorgaanbieder het besluit in redelijkheid kan nemen. De LCvV wijst erop dat adviesaanvragen niet teveel vakjargon moeten bevatten maar in voor clienten begrijpelijke taal moeten zijn geschreven.

Een zorgaanbieder wil de textielservice door een externe partij gaan laten uitvoeren. Er zijn tussen diverse locaties nu grote verschillen in uitvoeringswijze en op het wasproces wordt jaarlijks erg veel geld toegelegd. De clientenraad van een van de locaties is na de adviesprocedure met veel vragen blijven zitten, blijkt ter zitting bij de LCvV. De zorgaanbieder verstrekt alsnog nadere duidelijkheid waardoor beter duidelijk wordt gemaakt hoe toekomstige facturen zullen zijn opgebouwd en dat er bij de instellingen een medewerker zal zijn als aanspreekpunt voor vragen van clienten en in geval van problemen rond de was.

De LCvV oordeelt dat met deze aanvullende toelichting voldoende duidelijk is dat de zorgaanbieder het besluit in redelijkheid kan nemen. De LCvV wijst erop dat adviesaanvragen niet teveel vakjargon moeten bevatten maar in voor clienten begrijpelijke taal moeten zijn geschreven.

Aanmaakdatum: 05-08-2019

Gerelateerde documenten

Uitspraak 07-003 Enquêterecht / Model Zorg- en dienstverleningsovereenkomst

Deze uitspraak heeft betrekking op drie besluiten van een zorgaanbieder. Deze besluiten zijn volgens de centrale cliëntenraad nietig omdat de zorgaanbieder de besluiten heeft genomen ondanks een negatief verzwaard advies van de centrale cliëntenraad en zonder de besluiten te laten toetsen door de commissie van vertrouwenslieden.

Het eerste besluit betreft ..

Uitspraak 20-001 CCR advies in strijd met wet en samenwerkingsovereenkomst uitgebracht

Een zorgaanbieder vraagt verzwaard advies aan de CCR over verhoging van de waskosten. De voorzitter van de centrale clientenraad had begrip voor de wens tot doorzetting bij de zorgaanbieder en is er veel aan gelegen om een negatief advies te vermijden. Een van de lokale afgevaardigden in de CCR ..

Uitspraak 11-004 Rookverbod

Een zorgaanbieder wil niet langer toestaan dat in bepaalde ruimtes van een forensisch psychiatrische kliniek wordt gerookt. De cliëntenraad is het hier niet mee eens en vindt dit een verarming van het leefklimaat voor vele cliënten.

De LCvV oordeelt dat het voorzien in een rookruimte in dergelijke voorziening wel mogelijk ..

Uitspraak 09-003 Prijsverhogingen

De zorgaanbieder wil de prijzen verhogen van diensten die hij aanbiedt aan cliënten. De centrale cliëntenraad brengt een negatief verzwaard advies uit over de verhoging van de prijzen van maaltijden, wasverzorging en huishoudelijke hulp. De zorgaanbieder vraagt de LCvV te beoordelen of hij de prijzen kan verhogen ondanks dit ..

Informatie

Dit is de website van de Landelijke Commissie van Vertrouwenslieden (LCvV). De LCvV wordt in stand gehouden door diverse brancheorganisaties van zorgaanbieders en organisaties voor cliëntenraden in de zorg. Met vragen of opmerkingen over deze site kunt u contact opnemen met de secretaris van de LCvV.