Uitspraak 24–009 Dubbele advies- en instemmingsaanvragen

 
Een zorgaanbieder heeft een gelaagde en duale medezeggenschapsstructuur. Er is zowel medezeggenschap in clientenraden als in vertegenwoordigersraden, en daarnaast op centraal en decentraal niveau. In een nieuwe medezeggenschapsregeling wil de zorgaanbieder opnemen dat alle advies en instemingsaanvragen aan de CCR-en zullen worden voorgelegd. Daardoor zal bij ook bij onderwerpen die één locatie of één gebied betreffen, zowel de lokale/decentrale medezeggenschap als ook de centrale medezeggenschap geraadpleegd worden. Een vertegenwoordigers(gebieds)raad en een lokale raad stemmen hier niet mee in. Vanwege de slechte samenwerking met de CCR tot dusver hebben zij er weinig vertrouwen in dat de belangen van hun achterban in deze ‘dubbele constructie’ goed behartigd zullen worden.  
 
De LCvV concludeert dat van deze raden geen bevoegdheden worden afgenomen en dat de regeling voldoende waarborgen biedt aan de lokale/decentrale raden om hun rechten en bevoegdheden ten volle te kunnen blijven uitoefenen. Er wordt daarom vervangende toestemming aan de zorgaanbieder gegeven om de regeling waarin deze bepaling staat, vast te stellen.
 
Een zorgaanbieder heeft een gelaagde en duale medezeggenschapsstructuur. Er is zowel medezeggenschap in clientenraden als in vertegenwoordigersraden, en daarnaast op centraal en decentraal niveau. In een nieuwe medezeggenschapsregeling wil de zorgaanbieder opnemen dat alle advies en instemingsaanvragen aan de CCR-en zullen worden voorgelegd. Daardoor zal bij ook bij onderwerpen die één locatie of één gebied betreffen, zowel de lokale/decentrale medezeggenschap als ook de centrale medezeggenschap geraadpleegd worden. Een vertegenwoordigers(gebieds)raad en een lokale raad stemmen hier niet mee in. Vanwege de slechte samenwerking met de CCR tot dusver hebben zij er weinig vertrouwen in dat de belangen van hun achterban in deze ‘dubbele constructie’ goed behartigd zullen worden.  
 
De LCvV concludeert dat van deze raden geen bevoegdheden worden afgenomen en dat de regeling voldoende waarborgen biedt aan de lokale/decentrale raden om hun rechten en bevoegdheden ten volle te kunnen blijven uitoefenen. Er wordt daarom vervangende toestemming aan de zorgaanbieder gegeven om de regeling waarin deze bepaling staat, vast te stellen.
Aanmaakdatum: 20-12-2024

Gerelateerde documenten

Uitspraak 22-010 Kosten inhuur externe ondersteuner

Een lokale cliëntenraad is het er niet mee eens dat de overeenkomst met een externe adviseur, die tevens (extern)voorzitter van de raad is, wordt beeëndigd. De raad verklaart in hoge mate op diens expertise te leunen en de adviseur zelf geeft aan dat er diverse belangrijke onderwerpen zijn waarbij ..

Uitspraak 21-003 Voorvraag bevoegdheid LCvV, nieuwe feiten

Een zorginstelling legt een verzoek aan de LCvV voor waarbij de clientenraad de bevoegdheid van de commissie betwist. In een eerdere zaak (20-007) verklaarde de commissie zich niet bevoegd op grond van het toenmalige reglement. Inmiddels is er een nieuw reglement waarin die bevoegheid wel is opgenomen. Clientenraad ..

Uitspraak 21-008 Commissie niet bevoegd

De commissie is niet bevoegd een uitspraak te doen op een verzoek dat niet afkomstig is van een cliëntenraad. Bemiddeling kan alleen als alle betrokken partijen daarmee instemmen.

Uitspraak 14-001 Diverse geschillen en vastgelopen samenwerking

Een cliëntenraad verzoekt de LCvV een uitspraak te doen over groot aantal zaken waarover een meningsverschil met de zorgaanbieder bestaat.
De zorgaanbieder vraagt of het geoorloofd is wanneer hij de samenwerkingsovereenkomst met deze cliëntenraad zal opzeggen.

De LCvV heeft de voorgelegde geschilpunten bekeken en over een ..

Informatie

Dit is de website van de Landelijke Commissie van Vertrouwenslieden (LCvV). De LCvV wordt in stand gehouden door diverse brancheorganisaties van zorgaanbieders en organisaties voor cliëntenraden in de zorg. Met vragen of opmerkingen over deze site kunt u contact opnemen met de secretaris van de LCvV.