Uitspraak 22-007 Kosten externe ondersteuner

Een zorginstelling weigert de factuur voor de externe ondersteuner te voldoen. Er is vooraf wel toestemming gegeven maar ook gevraagd om een inschatting, die is niet gegeven.

De LCvV oordeelt dat in de wet is opgenomen (art. 6 lid 3 Wmcz2018) dat de kosten die redelijkerwijs noodzakelijk zijn voor de vervulling van de werkzaamheden, waaronder kosten voor onafhankelijke ondersteuning, ten laste van de instelling komen. De cliëntenraad had niet de beschikking over een andere onafhankelijke ondersteuner of adviseur m.b.t. de veelomvattende instemmingsaanvraag over een nieuw medezeggenschapsreglement. Dat de clientenraad niet de gevraagde raming heeft gegeven vindt de commissie niet zorgvuldig maar ook de zorginstelling zelf is hier nooit meer op teruggekomen. De zorginstelling kende de ondersteuner en diens tarieven en kon aan de uitgebrachte adviezen zien dat er veel tijd geïnvesteerd werd. Het onbetaald laten van de factuur c.q. het afwentelen ervan op de leden van cliëntenraad in persoon zou geen toelaatbare uitkomst zijn.

Een zorginstelling weigert de factuur voor de externe ondersteuner te voldoen. Er is vooraf wel toestemming gegeven maar ook gevraagd om een inschatting, die is niet gegeven.

De LCvV oordeelt dat in de wet is opgenomen (art. 6 lid 3 Wmcz2018) dat de kosten die redelijkerwijs noodzakelijk zijn voor de vervulling van de werkzaamheden, waaronder kosten voor onafhankelijke ondersteuning, ten laste van de instelling komen. De cliëntenraad had niet de beschikking over een andere onafhankelijke ondersteuner of adviseur m.b.t. de veelomvattende instemmingsaanvraag over een nieuw medezeggenschapsreglement. Dat de clientenraad niet de gevraagde raming heeft gegeven vindt de commissie niet zorgvuldig maar ook de zorginstelling zelf is hier nooit meer op teruggekomen. De zorginstelling kende de ondersteuner en diens tarieven en kon aan de uitgebrachte adviezen zien dat er veel tijd geïnvesteerd werd. Het onbetaald laten van de factuur c.q. het afwentelen ervan op de leden van cliëntenraad in persoon zou geen toelaatbare uitkomst zijn.

Aanmaakdatum: 19-04-2022

Gerelateerde documenten

Uitspraak 11-005 Cliëntmedezeggenschap bij wijziging zorgaanbod

Wanneer de invoering van een eigen bijdrage voor een bepaalde activiteit het gevolg is van een grootschaliger beleidswijziging die alle locaties van de zorgaanbieder regardeert, en waarover conform de instellingsregeling de adviesprocedure op centraal niveau is gevolgd, kan een lokale cliëntenraad geen beroep op nietigheid van een onderdeel van ..

Uitspraak 23-009 Instellen lokale cliëntenraad

Een delegatie van ouders/vertegenwoordigers van clienten van een woonzorglocatie heeft eind 2021 de Raad van Bestuur verzocht om een lokale clientenraad in te stellen. Dat verzoek is afgewezen. In de periode daarna verhuizen de meeste clienten (7 van de 10) van deze locatie als gevolg van een beleidswijziging. De ..

Uitspraak 15-005 Diverse geschilpunten

Een cliëntenraad vraagt een uitspraak over (i) de invoering van een nieuwe medezeggenschapsstructuur, (ii) het opschorten van personele ondersteuning en (iii) het niet krijgen van gevraagde financiële informatie die hij wil ontvangen omdat er getwijfeld wordt aan juistheid van bestuur. De zorgaanbieder vraagt (iv) een uitspraak over het al ..

Uitspraak 22-005 Vaststellen medezeggenschapsregeling

Een zorginstelling en lokale cliëntenraad worden het over enkele bepalingen in de nieuwe medezeggenschapsregeling niet eens.

De LCvV oordeelt dat het ondertekenen van de nieuwe regeling door alleen de CR-voorzitter de raad als geheel zal binden. Indien de zorginstelling aanvullende afspraken met cliëntenraadsleden, bijvoorbeeld over hun vergoeding, in een overeenkomst ..

Informatie

Dit is de website van de Landelijke Commissie van Vertrouwenslieden (LCvV). De LCvV wordt in stand gehouden door diverse brancheorganisaties van zorgaanbieders en organisaties voor cliëntenraden in de zorg. Met vragen of opmerkingen over deze site kunt u contact opnemen met de secretaris van de LCvV.