Uitspraak 15-005 Diverse geschilpunten

Een cliëntenraad vraagt een uitspraak over (i) de invoering van een nieuwe medezeggenschapsstructuur, (ii) het opschorten van personele ondersteuning en (iii) het niet krijgen van gevraagde financiële informatie die hij wil ontvangen omdat er getwijfeld wordt aan juistheid van bestuur. De zorgaanbieder vraagt (iv) een uitspraak over het al dan niet kunnen treffen van maatregelen tegen deze raad en/of diens voorzitter. 

De LCvV oordeelt dat om tot invoering van een nieuwe medezeggenschapsstructuur over te kunnen gaan, de bestaande art. 2 reglementen van deze zorgaanbieder eerst nog aangepast of vervangen zullen moeten worden omdat de huidige documenten niet aansluiten bij de beoogde nieuwe situatie en dat deze documenten momenteel ook te weinig concreet zijn. 

Het eenzijdig plotseling opschorten van de personele ondersteuning aan een cliëntenraad wegens onenigheid tussen die raad en de zorgaanbieder, acht de commissie niet redelijk en in strijd met het reglement waarin de voorzieningen van deze raad zijn omschreven. 

De informatie die deze cliëntenraad heeft opgevraagd betreft zeer gedetailleerde informatie over zorgindicaties, inkomsten en uitgaven op clientniveau. De LCvV oordeelt dat deze informatie niet verstrekt hoeft te worden. Een cliëntenraad heeft geen ongeclausuleerd en ongelimiteerd recht op informatie; de informatie moet noodzakelijk zijn om een advies mee te kunnen onderbouwen (in dit geval een advies over een begroting en/of jaarrekening). Daarbij ziet de LCvV voor een cliëntenraad geen controlerende taak vergelijkbaar met een accountant, concern-controller of zorgfinancierder. Ook zou het verstrekken van deze informatie een onevenredige inspanning van zorgaanbieder vragen en de privacy van individuele cliënten schenden. Of er bij deze zorgaanbieder getwijfeld moet worden aan juistheid van (financieel) beleid, beoordeelt de LCvV niet. Dat is aan de Ondernemingskamer van het Gerechtshof Amsterdam voorbehouden.

Voor het treffen van maatregelen jegens deze raad of diens voorzitter ziet de LCvV geen aanleiding. 

Een cliëntenraad vraagt een uitspraak over (i) de invoering van een nieuwe medezeggenschapsstructuur, (ii) het opschorten van personele ondersteuning en (iii) het niet krijgen van gevraagde financiële informatie die hij wil ontvangen omdat er getwijfeld wordt aan juistheid van bestuur. De zorgaanbieder vraagt (iv) een uitspraak over het al dan niet kunnen treffen van maatregelen tegen deze raad en/of diens voorzitter. 

De LCvV oordeelt dat om tot invoering van een nieuwe medezeggenschapsstructuur over te kunnen gaan, de bestaande art. 2 reglementen van deze zorgaanbieder eerst nog aangepast of vervangen zullen moeten worden omdat de huidige documenten niet aansluiten bij de beoogde nieuwe situatie en dat deze documenten momenteel ook te weinig concreet zijn. 

Het eenzijdig plotseling opschorten van de personele ondersteuning aan een cliëntenraad wegens onenigheid tussen die raad en de zorgaanbieder, acht de commissie niet redelijk en in strijd met het reglement waarin de voorzieningen van deze raad zijn omschreven. 

De informatie die deze cliëntenraad heeft opgevraagd betreft zeer gedetailleerde informatie over zorgindicaties, inkomsten en uitgaven op clientniveau. De LCvV oordeelt dat deze informatie niet verstrekt hoeft te worden. Een cliëntenraad heeft geen ongeclausuleerd en ongelimiteerd recht op informatie; de informatie moet noodzakelijk zijn om een advies mee te kunnen onderbouwen (in dit geval een advies over een begroting en/of jaarrekening). Daarbij ziet de LCvV voor een cliëntenraad geen controlerende taak vergelijkbaar met een accountant, concern-controller of zorgfinancierder. Ook zou het verstrekken van deze informatie een onevenredige inspanning van zorgaanbieder vragen en de privacy van individuele cliënten schenden. Of er bij deze zorgaanbieder getwijfeld moet worden aan juistheid van (financieel) beleid, beoordeelt de LCvV niet. Dat is aan de Ondernemingskamer van het Gerechtshof Amsterdam voorbehouden.

Voor het treffen van maatregelen jegens deze raad of diens voorzitter ziet de LCvV geen aanleiding. 

Aanmaakdatum: 20-07-2015

Gerelateerde documenten

Uitspraak 19-005 Textielservice

Een zorgaanbieder wil de textielservice door een externe partij gaan laten uitvoeren. Er zijn tussen diverse locaties nu grote verschillen in uitvoeringswijze en op het wasproces wordt jaarlijks erg veel geld toegelegd. De clientenraad van een van de locaties is na de adviesprocedure met veel vragen blijven zitten, blijkt ..

Uitspraak 19-003 Wijziging in de dienstverlening

Een zorgaanbieder wil een wijziging in de dienstverlening door de thuiszorg in een woonzorgcomplex doorvoeren. Voortaan moeten bepaalde cliënten voor de bezorging van maaltijden en het gebruik van het zorg-alarmeringssysteem gaan betalen. Op deze wijziging is verzwaard adviesrecht van toepassing. Het betreft een clienten geldende regeling. Dat de wijziging ..

Uitspraak 11-004 Rookverbod

Een zorgaanbieder wil niet langer toestaan dat in bepaalde ruimtes van een forensisch psychiatrische kliniek wordt gerookt. De cliëntenraad is het hier niet mee eens en vindt dit een verarming van het leefklimaat voor vele cliënten.

De LCvV oordeelt dat het voorzien in een rookruimte in dergelijke voorziening wel mogelijk ..

Uitspraak 20-001 CCR advies in strijd met wet en samenwerkingsovereenkomst uitgebracht

Een zorgaanbieder vraagt verzwaard advies aan de CCR over verhoging van de waskosten. De voorzitter van de centrale clientenraad had begrip voor de wens tot doorzetting bij de zorgaanbieder en is er veel aan gelegen om een negatief advies te vermijden. Een van de lokale afgevaardigden in de CCR ..

Informatie

Dit is de website van de Landelijke Commissie van Vertrouwenslieden (LCvV). De LCvV wordt in stand gehouden door diverse brancheorganisaties van zorgaanbieders en organisaties voor cliëntenraden in de zorg. Met vragen of opmerkingen over deze site kunt u contact opnemen met de secretaris van de LCvV.