Uitspraak 15-004 Onderbouwing servicekosten aanleunwoningen

Bewoners van een serviceflat hebben de indruk dat de woonservicekosten en zorgservicekosten die zij betalen deels op hetzelfde zien. Een in 2009 door twee bewoners hierover aangespannen kantongerechtsprocedure heeft geen uitkomst of duidelijkheid gebracht. Zorgaanbieder en de eigenaar/verhuurder van de serviceflats hebben nadien op diverse manieren geprobeerd duidelijk te maken waarvoor diverse kostenposten bedoeld zijn en getracht de bedragen te onderbouwen en te specificeren.

Zorgaanbieder erkent dat de uitleg die in het verleden is gegeven niet bepaald duidelijk is geweest maar inmiddels is er een schema opgesteld waarvan zorgaanbieder vindt dat dit wel heel duidelijk is. De uitleg over alle kosten is in een concept informatiefolder van de woningcorporatie en de zorgaanbieder gezamenlijk neergelegd, en die is voorgelegd aan de cliëntenraad. 

De cliëntenraad adviseert negatief over de folder omdat veel cliënten op deze locatie er nog steeds stellig van overtuigd zijn dat er dubbel betaald wordt voor bepaalde diensten en/of voorzieningen en de folder die overtuiging niet kan wegnemen. De LCvV wordt gevraagd hier een oordeel over te geven.

De commissie oordeelt dat de concept folder voldoende duidelijke informatie bevat, dat er niet gebleken is van dubbel betalen voor hetzelfde, en dat de onderbouwing die de zorgaanbieder (zij het wat laat) heeft aangedragen voor de post zorgservicekosten, juist en redelijk geacht kan worden. 

Bewoners van een serviceflat hebben de indruk dat de woonservicekosten en zorgservicekosten die zij betalen deels op hetzelfde zien. Een in 2009 door twee bewoners hierover aangespannen kantongerechtsprocedure heeft geen uitkomst of duidelijkheid gebracht. Zorgaanbieder en de eigenaar/verhuurder van de serviceflats hebben nadien op diverse manieren geprobeerd duidelijk te maken waarvoor diverse kostenposten bedoeld zijn en getracht de bedragen te onderbouwen en te specificeren.

Zorgaanbieder erkent dat de uitleg die in het verleden is gegeven niet bepaald duidelijk is geweest maar inmiddels is er een schema opgesteld waarvan zorgaanbieder vindt dat dit wel heel duidelijk is. De uitleg over alle kosten is in een concept informatiefolder van de woningcorporatie en de zorgaanbieder gezamenlijk neergelegd, en die is voorgelegd aan de cliëntenraad. 

De cliëntenraad adviseert negatief over de folder omdat veel cliënten op deze locatie er nog steeds stellig van overtuigd zijn dat er dubbel betaald wordt voor bepaalde diensten en/of voorzieningen en de folder die overtuiging niet kan wegnemen. De LCvV wordt gevraagd hier een oordeel over te geven.

De commissie oordeelt dat de concept folder voldoende duidelijke informatie bevat, dat er niet gebleken is van dubbel betalen voor hetzelfde, en dat de onderbouwing die de zorgaanbieder (zij het wat laat) heeft aangedragen voor de post zorgservicekosten, juist en redelijk geacht kan worden. 

Aanmaakdatum: 30-04-2015

Gerelateerde documenten

Uitspraak 23-005 Verstrekking koffie, thee en tussendoortjes

De CCR is het niet (meer) eens met het beleid van de instelling dat cliënten die niet naar de gemeenschappelijke ruimte willen voor het nuttigen van koffie, thee en tussendoortjes, dit niet op hun kamer kunnen krijgen en/of geen vervangende financiele vergoeding hiervoor kunnen krijgen.

De LCvV oordeelt dat het ..

Uitspraak 18-002 Stoppen met de verkoop van alcoholhoudende dranken

Een zorgaanbieder die een revalidatiecentrum voor mensen met een visuele beperking in stand houdt, heeft besloten te stoppen met de verkoop van alcoholhoudende dranken in de bar/het restaurant aldaar. Aanvankelijk was het plan om meeromvattend beleid te introduceren waarmee de gehele locatie als ‘alcoholvrij’ zou gaan gelden. Gaandeweg is ..

Uitspraak 09-003 Prijsverhogingen

De zorgaanbieder wil de prijzen verhogen van diensten die hij aanbiedt aan cliënten. De centrale cliëntenraad brengt een negatief verzwaard advies uit over de verhoging van de prijzen van maaltijden, wasverzorging en huishoudelijke hulp. De zorgaanbieder vraagt de LCvV te beoordelen of hij de prijzen kan verhogen ondanks dit ..

Uitspraak 13-005 Verhoging uurtarief individuele begeleiding

Een zorgaanbieder wil het uurtarief dat cliënten zelf moeten betalen voor bepaalde individuele begeleidingsuren, verhogen met ruim 60%.
Zorgaanbieder stelt dat dit tarief gedurende vele jaren niet kostendekkend aan de cliënten is doorberekend maar dat dit toen nog uit andere potjes kon worden bekostigd.

Door bezuinigingen lukt dit niet ..

Informatie

Dit is de website van de Landelijke Commissie van Vertrouwenslieden (LCvV). De LCvV wordt in stand gehouden door diverse brancheorganisaties van zorgaanbieders en organisaties voor cliëntenraden in de zorg. Met vragen of opmerkingen over deze site kunt u contact opnemen met de secretaris van de LCvV.