Uitspraak 09-001 Reorganisatie / Informatieverstrekking

De zorgaanbieder is tot stand gekomen na een fusie. Kort na de fusiedatum verliet één van de vier directeuren zorg de organisatie. De taken van deze directeur zijn verdeeld over de resterende drie directeuren zorg. In ieder geval vooralsnog wordt geen nieuwe directeur zorg benoemd. Voorts is een directeur vastgoed benoemd. De centrale cliëntenraad meent dat hij gelegenheid had moeten krijgen om advies uit te brengen over deze besluiten. De Wmcz geeft cliëntenraden adviesrecht bij besluiten inzake 'een belangrijke wijziging in de organisatie'. De LCvV oordeelt dat daarvan in dit geval geen sprake was.

Tevens komt de wijze aan de orde waarop de zorgaanbieder de centrale cliëntenraad informeert over de besluitvorming in de raad van bestuur. De centrale cliëntenraad ontvang de besluiten van de raad van bestuur en periodieke voortgangsrapportages, waarin de lopende zaken en de te verwachten ontwikkelingen aan de orde kmen. De centrale cliëntenraad wil de notulen van de raad van bestuur ontvangen. De LCvV oordeelt dat de wijze waarop de raad van bestuur de centrale cliëntenraad van informatie voorziet, voldoet aan de eisen die de Wmcz daaraan stelt.

 De zorgaanbieder is tot stand gekomen na een fusie. Kort na de fusiedatum verliet één van de vier directeuren zorg de organisatie. De taken van deze directeur zijn verdeeld over de resterende drie directeuren zorg. In ieder geval vooralsnog wordt geen nieuwe directeur zorg benoemd. Voorts is een directeur vastgoed benoemd. De centrale cliëntenraad meent dat hij gelegenheid had moeten krijgen om advies uit te brengen over deze besluiten. De Wmcz geeft cliëntenraden adviesrecht bij besluiten inzake 'een belangrijke wijziging in de organisatie'. De LCvV oordeelt dat daarvan in dit geval geen sprake was.

Tevens komt de wijze aan de orde waarop de zorgaanbieder de centrale cliëntenraad informeert over de besluitvorming in de raad van bestuur. De centrale cliëntenraad ontvang de besluiten van de raad van bestuur en periodieke voortgangsrapportages, waarin de lopende zaken en de te verwachten ontwikkelingen aan de orde kmen. De centrale cliëntenraad wil de notulen van de raad van bestuur ontvangen. De LCvV oordeelt dat de wijze waarop de raad van bestuur de centrale cliëntenraad van informatie voorziet, voldoet aan de eisen die de Wmcz daaraan stelt.

Aanmaakdatum: 05-02-2009

Gerelateerde documenten

Uitspraak 19-006 Opening en bezetting loge en kiosk

Een zorgaanbieder ziet zich in 2017 vanwege bezuinigingen genoodzaakt om diverse restauratieve voorzieningen op een instellingsterrein te gaan reorganiseren. Met betrekking tot de loge en kiosk van een van de verblijfslocaties wijzigen de plannen in de loop der tijd diverse keren.

De cliëntenraad van deze locatie is van mening dat ..

Uitspraak 19-010 Informeren cliëntenraad over Wkkgz calamiteitenonderzoek

Een zorgaanbieder informeert een lokale cliëntenraad over de voorgenomen uitvoering van een calamiteitenonderzoek naar het overlijden van een cliënt. De cliëntenraad neemt kennis van het plan van aanpak en geeft aan er vanuit te gaan te zijner tijd het onderzoeksrapport te zullen ontvangen. De zorgaanbieder laat vervolgens nadat het ..

Uitspraak 15-005 Diverse geschilpunten

Een cliëntenraad vraagt een uitspraak over (i) de invoering van een nieuwe medezeggenschapsstructuur, (ii) het opschorten van personele ondersteuning en (iii) het niet krijgen van gevraagde financiële informatie die hij wil ontvangen omdat er getwijfeld wordt aan juistheid van bestuur. De zorgaanbieder vraagt (iv) een uitspraak over het al ..

Uitspraak 09-007 Informatieverstrekking over kandidaat-directeur

De raad van toezicht wil een nieuwe algemeen directeur benoemen. De cliëntenraden hebben over deze benoeming een positief advies gegeven. Daarna ontvingen de cliëntenraden, uit anonieme bron, informatie over de stand van zaken bij de uitvoering van een reorganisatie van de organisatie waaraan de beoogde algemeen directeur leiding gaf. ..

Informatie

Dit is de website van de Landelijke Commissie van Vertrouwenslieden (LCvV). De LCvV wordt in stand gehouden door diverse brancheorganisaties van zorgaanbieders en organisaties voor cliëntenraden in de zorg. Met vragen of opmerkingen over deze site kunt u contact opnemen met de secretaris van de LCvV.