Uitspraak 23-010 Ontbinden clientenraad

Een zorginstelling wil een clientenraad die nog uit een persoon (alleen de voorzitter) bestaat ontbinden. De raad is in korte tijd twee keer ‘leeggelopen’ waarbij vertrekkende leden hebben aangegeven te zijn weggegaan vanwege de werkwijze van de voorzitter. De voorzitter oefent, met toestemming van de zorginstelling, sindsdien de taken alleen uit. De voorzitter erkent dat hij niet de makkelijkste is en wil wel meeewerken aan coaching mits het een externe onafhankelijke coach zal zijn. Het MZ-reglement biedt de zorginstelling geen aanknopingspunt om een raad in deze situatie te ontbinden noch een lid te schorsen of ontslaan. Dat laatste kunnen alleen mederaadsleden doen.

Vanwege het aanbod tot coaching en het feit dat niet meer geprobeerd is om de raad (nogmaals) aan te vullen, wijst de commissie het ontbindingsverzoek af.

Een zorginstelling wil een clientenraad die nog uit een persoon (alleen de voorzitter) bestaat ontbinden. De raad is in korte tijd twee keer ‘leeggelopen’ waarbij vertrekkende leden hebben aangegeven te zijn weggegaan vanwege de werkwijze van de voorzitter. De voorzitter oefent, met toestemming van de zorginstelling, sindsdien de taken alleen uit. De voorzitter erkent dat hij niet de makkelijkste is en wil wel meeewerken aan coaching mits het een externe onafhankelijke coach zal zijn. Het MZ-reglement biedt de zorginstelling geen aanknopingspunt om een raad in deze situatie te ontbinden noch een lid te schorsen of ontslaan. Dat laatste kunnen alleen mederaadsleden doen.

Vanwege het aanbod tot coaching en het feit dat niet meer geprobeerd is om de raad (nogmaals) aan te vullen, wijst de commissie het ontbindingsverzoek af.

Aanmaakdatum: 13-12-2023

Gerelateerde documenten

Uitspraak 24-006 Herhaald verzoek tot ontbinding van een cliëntenraad

De zorginstelling dient een ontbindingsverzoek in met daarbij het verzoek de raad te schorsen als spoedvoorziening. Dit verzoek wordt ingediend 5 dagen voordat er een uitspraak op een al eerder ingediend verzoek is gedaan.

De voorzitter van de LCvV oordeelt dat het nieuwe verzoek niet ontvankelijk is.

Uitspraak 24–005 Ontbinding raad en instemmingsrecht tariefverhoging

Verzoek tot ontbinding van een raad wordt afgewezen (vervolg op uitspraak 24-004). Tevens oordeelt de LCvV dat de zorginstelling niet rechtmatig jegens de raad heeft gehandeld door ondanks dat er geen instemming gegeven is en de nietigheid tijdig is ingeroepen, een tariefverhoging toch in te voeren.

Uitspraak 22-012 Ontbinding van een CCR

Een zorginstelling wil de CCR ontbinden omdat er al langere tijd (ruim 2 jaar) een zeer moeizame werkrelatie en weinig vertrouwen is en er cliëntenraadsleden zijn opgestapt. De bestuurder stelt dat de medezeggenschap onder de houding en werkwijze van de (resterende) vier CCR leden te lijden heeft.

De commissie ziet ..

Uitspraak 22-002 Cliëntvertegenwoordigers verzoeken ontbinding huidige cliëntenraad

Een door de LCvV als representatieve delegatie aangemerkt drietal, verzoekt de LCvV om huidige clientenraad van een instelling te ontbinden en om daarna zelf benoemd te worden als nieuwe clientenraad.

De commissie is wel bevoegd om over het eerst maar niet om over het tweede een oordeel te geven. De ..

Informatie

Dit is de website van de Landelijke Commissie van Vertrouwenslieden (LCvV). De LCvV wordt in stand gehouden door diverse brancheorganisaties van zorgaanbieders en organisaties voor cliëntenraden in de zorg. Met vragen of opmerkingen over deze site kunt u contact opnemen met de secretaris van de LCvV.