Uitspraak 19-005 Textielservice

Een zorgaanbieder wil de textielservice door een externe partij gaan laten uitvoeren. Er zijn tussen diverse locaties nu grote verschillen in uitvoeringswijze en op het wasproces wordt jaarlijks erg veel geld toegelegd. De clientenraad van een van de locaties is na de adviesprocedure met veel vragen blijven zitten, blijkt ter zitting bij de LCvV. De zorgaanbieder verstrekt alsnog nadere duidelijkheid waardoor beter duidelijk wordt gemaakt hoe toekomstige facturen zullen zijn opgebouwd en dat er bij de instellingen een medewerker zal zijn als aanspreekpunt voor vragen van clienten en in geval van problemen rond de was.

De LCvV oordeelt dat met deze aanvullende toelichting voldoende duidelijk is dat de zorgaanbieder het besluit in redelijkheid kan nemen. De LCvV wijst erop dat adviesaanvragen niet teveel vakjargon moeten bevatten maar in voor clienten begrijpelijke taal moeten zijn geschreven.

Een zorgaanbieder wil de textielservice door een externe partij gaan laten uitvoeren. Er zijn tussen diverse locaties nu grote verschillen in uitvoeringswijze en op het wasproces wordt jaarlijks erg veel geld toegelegd. De clientenraad van een van de locaties is na de adviesprocedure met veel vragen blijven zitten, blijkt ter zitting bij de LCvV. De zorgaanbieder verstrekt alsnog nadere duidelijkheid waardoor beter duidelijk wordt gemaakt hoe toekomstige facturen zullen zijn opgebouwd en dat er bij de instellingen een medewerker zal zijn als aanspreekpunt voor vragen van clienten en in geval van problemen rond de was.

De LCvV oordeelt dat met deze aanvullende toelichting voldoende duidelijk is dat de zorgaanbieder het besluit in redelijkheid kan nemen. De LCvV wijst erop dat adviesaanvragen niet teveel vakjargon moeten bevatten maar in voor clienten begrijpelijke taal moeten zijn geschreven.

Aanmaakdatum: 05-08-2019

Gerelateerde documenten

Uitspraak 15-004 Onderbouwing servicekosten aanleunwoningen

Bewoners van een serviceflat hebben de indruk dat de woonservicekosten en zorgservicekosten die zij betalen deels op hetzelfde zien. Een in 2009 door twee bewoners hierover aangespannen kantongerechtsprocedure heeft geen uitkomst of duidelijkheid gebracht. Zorgaanbieder en de eigenaar/verhuurder van de serviceflats hebben nadien op diverse manieren geprobeerd duidelijk te ..

Uitspraak 21-006 Kosten voor wassen, tv-aansluiting en vervoer

De LCvV geeft geen vervangende toestemming voor een besluit om met ingang van 1 juni 2021 bepaalde kosten aan cliënten in rekening te gaan brengen en een toelage bij het wettelijk zak- en kleedgeld te verlagen.

Het besluit is nog onvoldoende onderbouwd, essentiele vragen van de CCR zijn nog niet ..

Uitspraak 17-002 Stop op alcoholverkoop

Een zorgaanbieder wil stoppen met de verkoop van licht alcoholische dranken op een locatie waar cliënten komen voor dagbesteding, ontspanning en welke locatie ook aan derden verhuurd wordt. De Centrale Cliëntenraad (CCR) adviseert om niet volledig te stoppen met de verkoop maar de verkoop nog nader te reguleren. De ..

Uitspraak 09-003 Prijsverhogingen

De zorgaanbieder wil de prijzen verhogen van diensten die hij aanbiedt aan cliënten. De centrale cliëntenraad brengt een negatief verzwaard advies uit over de verhoging van de prijzen van maaltijden, wasverzorging en huishoudelijke hulp. De zorgaanbieder vraagt de LCvV te beoordelen of hij de prijzen kan verhogen ondanks dit ..

Informatie

Dit is de website van de Landelijke Commissie van Vertrouwenslieden (LCvV). De LCvV wordt in stand gehouden door diverse brancheorganisaties van zorgaanbieders en organisaties voor cliëntenraden in de zorg. Met vragen of opmerkingen over deze site kunt u contact opnemen met de secretaris van de LCvV.