Bericht

U moet inloggen voordat u het document kunt bekijken of downloaden

Uitspraak 09-006 Verhuiskostenregeling / Geen nietigheid ingeroepen

De zorgaanbieder heeft een verhuiskostenregeling vastgesteld die van toepassing is op bewoners van een appartementencomplex die willen verhuizen naar een nieuw woonzorgcentrum. Het betreft bewoners die voorheen in het verzorgingshuis woonden waarvoor het nieuwe woonzorgcentrum in de plaats is gekomen. Het sociaal plan is op hen niet van toepassing omdat hun verhuizing naar het appartementencomplex niet als tijdelijke voorziening was bedoeld. De cliëntenraad heeft geen gelegenheid gekregen om te adviseren over de verhuiskostenregeling en maakt daartegen bezwaar. De cliëntenraad heeft ook inhoudelijke bezwaren tegen de regeling.

De LCvV oordeelt dat de verhuiskostenregeling een 'voor cliënten geldende regeling' is, zoals bedoeld in de Wmcz. De zorgaanbieder had de cliëntenraad dus gelegenheid moeten geven om een verzwaard advies uit te brengen. De Wmcz bepaalt dat een besluit waarover de cliëntenraad ten onrechte geen gelegenheid heeft gekregen een verzwaard advies uit te brengen, nietig is, mits de cliëntenraad schriftelijk binnen een maand de nietigheid heeft ingeroepen. In dit geval is dat niet gebeurd, zodat het achterwege blijven van een adviesaanvraag geen gevolgen heeft voor de verhuiskostenregeling.

De zorgaanbieder heeft een verhuiskostenregeling vastgesteld die van toepassing is op bewoners van een appartementencomplex die willen verhuizen naar een nieuw woonzorgcentrum. Het betreft bewoners die voorheen in het verzorgingshuis woonden waarvoor het nieuwe woonzorgcentrum in de plaats is gekomen. Het sociaal plan is op hen niet van toepassing omdat hun verhuizing naar het appartementencomplex niet als tijdelijke voorziening was bedoeld. De cliëntenraad heeft geen gelegenheid gekregen om te adviseren over de verhuiskostenregeling en maakt daartegen bezwaar. De cliëntenraad heeft ook inhoudelijke bezwaren tegen de regeling.

De LCvV oordeelt dat de verhuiskostenregeling een 'voor cliënten geldende regeling' is, zoals bedoeld in de Wmcz. De zorgaanbieder had de cliëntenraad dus gelegenheid moeten geven om een verzwaard advies uit te brengen. De Wmcz bepaalt dat een besluit waarover de cliëntenraad ten onrechte geen gelegenheid heeft gekregen een verzwaard advies uit te brengen, nietig is, mits de cliëntenraad schriftelijk binnen een maand de nietigheid heeft ingeroepen. In dit geval is dat niet gebeurd, zodat het achterwege blijven van een adviesaanvraag geen gevolgen heeft voor de verhuiskostenregeling.

Aanmaakdatum: 22-12-2009

Gerelateerde documenten

Uitspraak 22-018 Reiskosten

De voorzitter van een lokale cliëntenraad dient een declaratie in voor reiskosten die zij het voorafgaande jaar heeft gemaakt. Zij baseert de declaratie op een regeling uit 2019. De zorginstelling voert aan dat het (ongeschreven) gewoonterecht is dat aab cliëntenraadsleden geen reiskosten voor deelname aan reguliere vergaderingen worden vergoed.

De ..

Uitspraak 16-003 Verhoging van de waskosten

Zorgaanbieder heeft het voornemen om de kosten voor het wassen van kleding van cliënten van de psychogeriatrische (PG) verblijfslocaties te gaan verhogen en te gaan uniformeren. De methode van wassen en de tarieven verschillen per locatie en er heeft jarenlang geen prijsindexering plaatsgevonden.  De zorgaanbieder geeft aan hier financieel ..

Uitspraak 08-004 Doorberekening kosten aan bewoners

De zorgaanbieder betaalt de kosten van de kabelaansluitingen in de kamers van de bewoners van twee verzorgingshuizen, evenals de premies van de inboedelverzekering en de WA-verzekering die ten behoeve van de bewoners zijn gesloten. Volgens een brochure van het College voor zorgverzekeringen (de zogeheten groene lijst) komen deze kosten ..

Uitspraak 15-004 Onderbouwing servicekosten aanleunwoningen

Bewoners van een serviceflat hebben de indruk dat de woonservicekosten en zorgservicekosten die zij betalen deels op hetzelfde zien. Een in 2009 door twee bewoners hierover aangespannen kantongerechtsprocedure heeft geen uitkomst of duidelijkheid gebracht. Zorgaanbieder en de eigenaar/verhuurder van de serviceflats hebben nadien op diverse manieren geprobeerd duidelijk te ..

Informatie

Dit is de website van de Landelijke Commissie van Vertrouwenslieden (LCvV). De LCvV wordt in stand gehouden door diverse brancheorganisaties van zorgaanbieders en organisaties voor cliëntenraden in de zorg. Met vragen of opmerkingen over deze site kunt u contact opnemen met de secretaris van de LCvV.