Uitspraak 17-001 Kosten zorgabonnement

Huurders van een appartement in een woon/zorgcomplex zijn verplicht om bij het afsluiten van een huurovereenkomst tevens een zorgabonnement af te sluiten. De invulling van dit zorgabonnement is nader uitgewerkt in een informatiegids voor bewoners. Het zorgabonnement heeft betrekking op de mogelijkheid gebruik te maken van een 24-uurs alarmeringssysteem en op de inzet van de locatiemanager bij het coördineren van de (thuis)zorg die in dit complex wordt verleend door een derde partij. Tussen de bewonersraad en de woonzorgaanbieder is in 2015 een geschil ontstaan over de kosten die voor betreffende dienstverlening in rekening worden gebracht. De bewonersraad is het niet eens met de wijze waarop woonzorgaanbieder de kosten berekent die verbonden zijn aan het zorgabonnement. Woonzorgaanbieder heeft er vervolgens mee ingestemd dat het vaste maandbedrag voortaan een voorschotbedrag betreft (met jaarlijkse nacalculatie) en dat dit maandbedrag verlaagd wordt. Woonzorgaanbieder ontkent in vroegere jaren winst op deze dienstverlening te hebben gemaakt en stemt daarom niet in met het verzoek van de bewonersraad om over te gaan tot uitbetaling van een lumpsum.

De LCvV oordeelt dat de wijze waarop woonzorgaanbieder de nacalculatie over 2015 heeft verricht en heeft aangegeven te willen blijven verrichten, niet onredelijk is. Ook acht de commissie het niet onredelijk dat woonzorgaanbieder het verzoek van de bewonersraad tot verrekening/nacalculatie over de jaren voor 2015 afwijst aangezien in die jaren er contractueel een gefixeerd maandbedrag tussen huurders en woonzorgaanbieder overeengekomen was.

Huurders van een appartement in een woon/zorgcomplex zijn verplicht om bij het afsluiten van een huurovereenkomst tevens een zorgabonnement af te sluiten. De invulling van dit zorgabonnement is nader uitgewerkt in een informatiegids voor bewoners. Het zorgabonnement heeft betrekking op de mogelijkheid gebruik te maken van een 24-uurs alarmeringssysteem en op de inzet van de locatiemanager bij het coördineren van de (thuis)zorg die in dit complex wordt verleend door een derde partij. Tussen de bewonersraad en de woonzorgaanbieder is in 2015 een geschil ontstaan over de kosten die voor betreffende dienstverlening in rekening worden gebracht. De bewonersraad is het niet eens met de wijze waarop woonzorgaanbieder de kosten berekent die verbonden zijn aan het zorgabonnement. Woonzorgaanbieder heeft er vervolgens mee ingestemd dat het vaste maandbedrag voortaan een voorschotbedrag betreft (met jaarlijkse nacalculatie) en dat dit maandbedrag verlaagd wordt. Woonzorgaanbieder ontkent in vroegere jaren winst op deze dienstverlening te hebben gemaakt en stemt daarom niet in met het verzoek van de bewonersraad om over te gaan tot uitbetaling van een lumpsum.

De LCvV oordeelt dat de wijze waarop woonzorgaanbieder de nacalculatie over 2015 heeft verricht en heeft aangegeven te willen blijven verrichten, niet onredelijk is. Ook acht de commissie het niet onredelijk dat woonzorgaanbieder het verzoek van de bewonersraad tot verrekening/nacalculatie over de jaren voor 2015 afwijst aangezien in die jaren er contractueel een gefixeerd maandbedrag tussen huurders en woonzorgaanbieder overeengekomen was.

Aanmaakdatum: 25-04-2017

Gerelateerde documenten

Uitspraak 15-005 Diverse geschilpunten

Een cliëntenraad vraagt een uitspraak over (i) de invoering van een nieuwe medezeggenschapsstructuur, (ii) het opschorten van personele ondersteuning en (iii) het niet krijgen van gevraagde financiële informatie die hij wil ontvangen omdat er getwijfeld wordt aan juistheid van bestuur. De zorgaanbieder vraagt (iv) een uitspraak over het al ..

Uitspraak 18-002 Stoppen met de verkoop van alcoholhoudende dranken

Een zorgaanbieder die een revalidatiecentrum voor mensen met een visuele beperking in stand houdt, heeft besloten te stoppen met de verkoop van alcoholhoudende dranken in de bar/het restaurant aldaar. Aanvankelijk was het plan om meeromvattend beleid te introduceren waarmee de gehele locatie als ‘alcoholvrij’ zou gaan gelden. Gaandeweg is ..

Uitspraak 23-005 Verstrekking koffie, thee en tussendoortjes

De CCR is het niet (meer) eens met het beleid van de instelling dat cliënten die niet naar de gemeenschappelijke ruimte willen voor het nuttigen van koffie, thee en tussendoortjes, dit niet op hun kamer kunnen krijgen en/of geen vervangende financiele vergoeding hiervoor kunnen krijgen.

De LCvV oordeelt dat het ..

Uitspraak 07-006 Weekendsluiting instelling

Deze uitspraak heeft betrekking op een instelling voor kortdurende klinische hulpverlening aan volwassenen met psychische problemen. Cliënten verblijven doordeweeks in de instelling en gaan, indien mogelijk, in het weekeinde naar huis. De zorgaanbieder wil cliënten in het vervolg de mogelijkheid om in het weekeinde in de instelling te blijven, ..

Informatie

Dit is de website van de Landelijke Commissie van Vertrouwenslieden (LCvV). De LCvV wordt in stand gehouden door diverse brancheorganisaties van zorgaanbieders en organisaties voor cliëntenraden in de zorg. Met vragen of opmerkingen over deze site kunt u contact opnemen met de secretaris van de LCvV.