Uitspraak 12-001 Opbaren in eigen zorgappartement

Zorgaanbieder heeft het voornemen om het opbaren van een overleden client in diens zorgappartement niet langer te faciliteren. Deze mogelijkheid bestaat voor niet vanwege de wet BOPZ opgenomen clienten, en hiervoor worden sinds 2009 kosten bij de nabestaanden in rekening gebracht. Dergelijke rekeningen vallen bij de nabestaanden niet altijd in goede aarde terwijl zorgaanbieder stelt dat wanneer van deze mogelijkheid gebruik wordt gemaakt er vaak ook nog problemen ontstaan met het tijdig ontruimen van de kamer. Leegstand van zorgappartementen is zeer onwenselijk gezien de kosten die dit met zich meebrengt en de wachtlijsten die er zijn.

De clientenraad is het hier niet me eens en geeft negatief advies en roept de nietigheid van het besluit in. Partijen zijn het er over eens dat hierop verzwaard advies van toepassing is zodat de LCvV gevraagd wordt een marginele redelijkheidstoets te doen.

De LCvV overweegt dat er maar een gering aantal keren per jaar gebruik van de mogelijkheid wordt gemaakt en constateert dat de regels van het huis het mogelijk maken om niet alleen kosten voor het opbaren in rekening te brengen maar ook voor eventuele overschrijding van de ontruimingstermijn. Wanneer daarover goed gecommuniceerd wordt kunnen nabestaanden een weloverwogen keuze maken. De LCvV vindt daarmee dat het besluit niet in redelijkheid genomen kan worden.

Zorgaanbieder heeft het voornemen om het opbaren van een overleden client in diens zorgappartement niet langer te faciliteren. Deze mogelijkheid bestaat voor niet vanwege de wet BOPZ opgenomen clienten, en hiervoor worden sinds 2009 kosten bij de nabestaanden in rekening gebracht. Dergelijke rekeningen vallen bij de nabestaanden niet altijd in goede aarde terwijl zorgaanbieder stelt dat wanneer van deze mogelijkheid gebruik wordt gemaakt er vaak ook nog problemen ontstaan met het tijdig ontruimen van de kamer. Leegstand van zorgappartementen is zeer onwenselijk gezien de kosten die dit met zich meebrengt en de wachtlijsten die er zijn.

De clientenraad is het hier niet me eens en geeft negatief advies en roept de nietigheid van het besluit in. Partijen zijn het er over eens dat hierop verzwaard advies van toepassing is zodat de LCvV gevraagd wordt een marginele redelijkheidstoets te doen.

De LCvV overweegt dat er maar een gering aantal keren per jaar gebruik van de mogelijkheid wordt gemaakt en constateert dat de regels van het huis het mogelijk maken om niet alleen kosten voor het opbaren in rekening te brengen maar ook voor eventuele overschrijding van de ontruimingstermijn. Wanneer daarover goed gecommuniceerd wordt kunnen nabestaanden een weloverwogen keuze maken. De LCvV vindt daarmee dat het besluit niet in redelijkheid genomen kan worden.

Aanmaakdatum: 22-03-2012

Gerelateerde documenten

Uitspraak 15-009 Verhuizen na brandveiligheidsonderzoek

Een zorgaanbieder laat periodiek de brandveiligheid op locaties onderzoeken. Van een locatie (verpleging en verzorging) wordt duidelijk dat deze niet meer aan de (aangescherpte) brandveiligheidseisen voldoet.  Besloten wordt een groep bewoners met een hoge zorg-zwaarte indicatie daarom met spoed over te plaatsen. 

Met de uitvoering van dit besluit wordt al ..

Uitspraak 11-005 Cliëntmedezeggenschap bij wijziging zorgaanbod

Wanneer de invoering van een eigen bijdrage voor een bepaalde activiteit het gevolg is van een grootschaliger beleidswijziging die alle locaties van de zorgaanbieder regardeert, en waarover conform de instellingsregeling de adviesprocedure op centraal niveau is gevolgd, kan een lokale cliëntenraad geen beroep op nietigheid van een onderdeel van ..

Uitspraak 07-007 Wijziging voor cliënten geldende regeling

Deze uitspraak heeft betrekking op een forensisch psychiatrische kliniek. De directeur wil verbieden dat cliënten eigen computers en mobiele telefoons met meer dan een belfunctie in hun bezit hebben. De cliëntenraad is het niet eens met dit plan en brengt daarover een negatief advies uit. De directeur verzoekt de ..

Uitspraak 18-002 Stoppen met de verkoop van alcoholhoudende dranken

Een zorgaanbieder die een revalidatiecentrum voor mensen met een visuele beperking in stand houdt, heeft besloten te stoppen met de verkoop van alcoholhoudende dranken in de bar/het restaurant aldaar. Aanvankelijk was het plan om meeromvattend beleid te introduceren waarmee de gehele locatie als ‘alcoholvrij’ zou gaan gelden. Gaandeweg is ..

Informatie

Dit is de website van de Landelijke Commissie van Vertrouwenslieden (LCvV). De LCvV wordt in stand gehouden door diverse brancheorganisaties van zorgaanbieders en organisaties voor cliëntenraden in de zorg. Met vragen of opmerkingen over deze site kunt u contact opnemen met de secretaris van de LCvV.