Uitspraak 09-001 Reorganisatie / Informatieverstrekking

De zorgaanbieder is tot stand gekomen na een fusie. Kort na de fusiedatum verliet één van de vier directeuren zorg de organisatie. De taken van deze directeur zijn verdeeld over de resterende drie directeuren zorg. In ieder geval vooralsnog wordt geen nieuwe directeur zorg benoemd. Voorts is een directeur vastgoed benoemd. De centrale cliëntenraad meent dat hij gelegenheid had moeten krijgen om advies uit te brengen over deze besluiten. De Wmcz geeft cliëntenraden adviesrecht bij besluiten inzake 'een belangrijke wijziging in de organisatie'. De LCvV oordeelt dat daarvan in dit geval geen sprake was.

Tevens komt de wijze aan de orde waarop de zorgaanbieder de centrale cliëntenraad informeert over de besluitvorming in de raad van bestuur. De centrale cliëntenraad ontvang de besluiten van de raad van bestuur en periodieke voortgangsrapportages, waarin de lopende zaken en de te verwachten ontwikkelingen aan de orde kmen. De centrale cliëntenraad wil de notulen van de raad van bestuur ontvangen. De LCvV oordeelt dat de wijze waarop de raad van bestuur de centrale cliëntenraad van informatie voorziet, voldoet aan de eisen die de Wmcz daaraan stelt.

 De zorgaanbieder is tot stand gekomen na een fusie. Kort na de fusiedatum verliet één van de vier directeuren zorg de organisatie. De taken van deze directeur zijn verdeeld over de resterende drie directeuren zorg. In ieder geval vooralsnog wordt geen nieuwe directeur zorg benoemd. Voorts is een directeur vastgoed benoemd. De centrale cliëntenraad meent dat hij gelegenheid had moeten krijgen om advies uit te brengen over deze besluiten. De Wmcz geeft cliëntenraden adviesrecht bij besluiten inzake 'een belangrijke wijziging in de organisatie'. De LCvV oordeelt dat daarvan in dit geval geen sprake was.

Tevens komt de wijze aan de orde waarop de zorgaanbieder de centrale cliëntenraad informeert over de besluitvorming in de raad van bestuur. De centrale cliëntenraad ontvang de besluiten van de raad van bestuur en periodieke voortgangsrapportages, waarin de lopende zaken en de te verwachten ontwikkelingen aan de orde kmen. De centrale cliëntenraad wil de notulen van de raad van bestuur ontvangen. De LCvV oordeelt dat de wijze waarop de raad van bestuur de centrale cliëntenraad van informatie voorziet, voldoet aan de eisen die de Wmcz daaraan stelt.

Aanmaakdatum: 05-02-2009

Gerelateerde documenten

Uitspraak 20-006 Ingrijpende verbouwing, overgangsrecht

Een verpleeghuis is toe aan een ingrijpende verbouwing. Aan de cliëntenraad is in 2019 een voorstel gedaan over de wijze waarop de raad in lijn met de nieuwe Wmcz betrokken kan worden bij het verbouwingstraject. Dat voorstel is afgeslagen. Op adviesaanvragen over de verbouwing en wijziging in de maaltijdvoorziening ..

Uitspraak 15-005 Diverse geschilpunten

Een cliëntenraad vraagt een uitspraak over (i) de invoering van een nieuwe medezeggenschapsstructuur, (ii) het opschorten van personele ondersteuning en (iii) het niet krijgen van gevraagde financiële informatie die hij wil ontvangen omdat er getwijfeld wordt aan juistheid van bestuur. De zorgaanbieder vraagt (iv) een uitspraak over het al ..

Uitspraak 19-006 Opening en bezetting loge en kiosk

Een zorgaanbieder ziet zich in 2017 vanwege bezuinigingen genoodzaakt om diverse restauratieve voorzieningen op een instellingsterrein te gaan reorganiseren. Met betrekking tot de loge en kiosk van een van de verblijfslocaties wijzigen de plannen in de loop der tijd diverse keren.

De cliëntenraad van deze locatie is van mening dat ..

Uitspraak 15-009 Verhuizen na brandveiligheidsonderzoek

Een zorgaanbieder laat periodiek de brandveiligheid op locaties onderzoeken. Van een locatie (verpleging en verzorging) wordt duidelijk dat deze niet meer aan de (aangescherpte) brandveiligheidseisen voldoet.  Besloten wordt een groep bewoners met een hoge zorg-zwaarte indicatie daarom met spoed over te plaatsen. 

Met de uitvoering van dit besluit wordt al ..

Informatie

Dit is de website van de Landelijke Commissie van Vertrouwenslieden (LCvV). De LCvV wordt in stand gehouden door diverse brancheorganisaties van zorgaanbieders en organisaties voor cliëntenraden in de zorg. Met vragen of opmerkingen over deze site kunt u contact opnemen met de secretaris van de LCvV.