Uitspraak 18-002 Stoppen met de verkoop van alcoholhoudende dranken

Een zorgaanbieder die een revalidatiecentrum voor mensen met een visuele beperking in stand houdt, heeft besloten te stoppen met de verkoop van alcoholhoudende dranken in de bar/het restaurant aldaar. Aanvankelijk was het plan om meeromvattend beleid te introduceren waarmee de gehele locatie als ‘alcoholvrij’ zou gaan gelden. Gaandeweg is dat gewijzigd in ontmoedigingsbeleid. De clientenraad heeft er tijdens het traject van besluitvorming en invoering op gewezen dat dit een onderwerp voor verzwaard advies is. Ook heeft hij aangegeven het niet eens te zijn met het stoppen van de verkoop van wijn en bier in de bar/het restaurant.

De LCvV oordeelt dat de zorgaanbieder in het medezeggenschapstraject wezenlijke voorschriften niet heeft gevolgd door niet tijdig om advies te vragen, door de motivatie en onderbouwing van het besluit gaandeweg te wijzigen en door niet serieus in te gaan op de argumenten van de clientenraad. Of herstel in de oude toestand (ofwel het hervatten van de verkoop) aangewezen is kan de LCvV niet beoordelen omdat bij de verkoop van alcoholhoudende drank de Drank en Horecawet (DHW) ook in acht genomen moet worden. 

Een zorgaanbieder die een revalidatiecentrum voor mensen met een visuele beperking in stand houdt, heeft besloten te stoppen met de verkoop van alcoholhoudende dranken in de bar/het restaurant aldaar. Aanvankelijk was het plan om meeromvattend beleid te introduceren waarmee de gehele locatie als ‘alcoholvrij’ zou gaan gelden. Gaandeweg is dat gewijzigd in ontmoedigingsbeleid. De clientenraad heeft er tijdens het traject van besluitvorming en invoering op gewezen dat dit een onderwerp voor verzwaard advies is. Ook heeft hij aangegeven het niet eens te zijn met het stoppen van de verkoop van wijn en bier in de bar/het restaurant.

De LCvV oordeelt dat de zorgaanbieder in het medezeggenschapstraject wezenlijke voorschriften niet heeft gevolgd door niet tijdig om advies te vragen, door de motivatie en onderbouwing van het besluit gaandeweg te wijzigen en door niet serieus in te gaan op de argumenten van de clientenraad. Of herstel in de oude toestand (ofwel het hervatten van de verkoop) aangewezen is kan de LCvV niet beoordelen omdat bij de verkoop van alcoholhoudende drank de Drank en Horecawet (DHW) ook in acht genomen moet worden. 

Aanmaakdatum: 08-03-2018

Gerelateerde documenten

Uitspraak 07-007 Wijziging voor cliënten geldende regeling

Deze uitspraak heeft betrekking op een forensisch psychiatrische kliniek. De directeur wil verbieden dat cliënten eigen computers en mobiele telefoons met meer dan een belfunctie in hun bezit hebben. De cliëntenraad is het niet eens met dit plan en brengt daarover een negatief advies uit. De directeur verzoekt de ..

Uitspraak 15-004 Onderbouwing servicekosten aanleunwoningen

Bewoners van een serviceflat hebben de indruk dat de woonservicekosten en zorgservicekosten die zij betalen deels op hetzelfde zien. Een in 2009 door twee bewoners hierover aangespannen kantongerechtsprocedure heeft geen uitkomst of duidelijkheid gebracht. Zorgaanbieder en de eigenaar/verhuurder van de serviceflats hebben nadien op diverse manieren geprobeerd duidelijk te ..

Uitspraak 11-005 Cliëntmedezeggenschap bij wijziging zorgaanbod

Wanneer de invoering van een eigen bijdrage voor een bepaalde activiteit het gevolg is van een grootschaliger beleidswijziging die alle locaties van de zorgaanbieder regardeert, en waarover conform de instellingsregeling de adviesprocedure op centraal niveau is gevolgd, kan een lokale cliëntenraad geen beroep op nietigheid van een onderdeel van ..

Uitspraak 17-002 Stop op alcoholverkoop

Een zorgaanbieder wil stoppen met de verkoop van licht alcoholische dranken op een locatie waar cliënten komen voor dagbesteding, ontspanning en welke locatie ook aan derden verhuurd wordt. De Centrale Cliëntenraad (CCR) adviseert om niet volledig te stoppen met de verkoop maar de verkoop nog nader te reguleren. De ..

Informatie

Dit is de website van de Landelijke Commissie van Vertrouwenslieden (LCvV). De LCvV wordt in stand gehouden door diverse brancheorganisaties van zorgaanbieders en organisaties voor cliëntenraden in de zorg. Met vragen of opmerkingen over deze site kunt u contact opnemen met de secretaris van de LCvV.