Uitspraak 15-003 Geschil over ondersteuningsuren cliëntenraden

Het beschikbaar stellen van personele ondersteuning aan een cliëntenraad kan onderdeel uitmaken van de middelen die genoemd worden in art. 2 lid 2 sub b WMCZ. Of een geschil over de personele ondersteuning kan worden voorgelegd aan een commissie van vertrouwenslieden hangt af van de inhoud van de art. 2 lid 2 WMCZ regeling van de betreffende zorgaanbieder. Het daadwerkelijk handhaven van een eerder genomen besluit tot tijdelijke uitbreiding van de ondersteuningsuren is niet hetzelfde als een nieuw besluit tot inkrimping van die uren.

De LCvV beveelt in deze uitspraak aan om jaarlijks in een nadere regeling in aanvulling op het artikel 2 lid 2 reglement, vast te stellen welke voorzieningen (inclusief personele ondersteuning) de cliëntenraad/raden ten dienste staan en in welke mate daarvan gebruik gemaakt kan worden. Tevens doet de LCvV de aanbeveling om bij de brancheorganisaties onder de aandacht te brengen dat het voor de ouderenzorg en thuiszorg steeds moeilijker (b)lijkt te worden om tot een kwalitatief en kwantitatief goede bezetting van cliëntenraden te komen.

Het beschikbaar stellen van personele ondersteuning aan een cliëntenraad kan onderdeel uitmaken van de middelen die genoemd worden in art. 2 lid 2 sub b WMCZ. Of een geschil over de personele ondersteuning kan worden voorgelegd aan een commissie van vertrouwenslieden hangt af van de inhoud van de art. 2 lid 2 WMCZ regeling van de betreffende zorgaanbieder. Het daadwerkelijk handhaven van een eerder genomen besluit tot tijdelijke uitbreiding van de ondersteuningsuren is niet hetzelfde als een nieuw besluit tot inkrimping van die uren.

De LCvV beveelt in deze uitspraak aan om jaarlijks in een nadere regeling in aanvulling op het artikel 2 lid 2 reglement, vast te stellen welke voorzieningen (inclusief personele ondersteuning) de cliëntenraad/raden ten dienste staan en in welke mate daarvan gebruik gemaakt kan worden. Tevens doet de LCvV de aanbeveling om bij de brancheorganisaties onder de aandacht te brengen dat het voor de ouderenzorg en thuiszorg steeds moeilijker (b)lijkt te worden om tot een kwalitatief en kwantitatief goede bezetting van cliëntenraden te komen.

Aanmaakdatum: 17-03-2015

Gerelateerde documenten

Uitspraak 22-018 Reiskosten

De voorzitter van een lokale cliëntenraad dient een declaratie in voor reiskosten die zij het voorafgaande jaar heeft gemaakt. Zij baseert de declaratie op een regeling uit 2019. De zorginstelling voert aan dat het (ongeschreven) gewoonterecht is dat aab cliëntenraadsleden geen reiskosten voor deelname aan reguliere vergaderingen worden vergoed.

De ..

Uitspraak 07-005 Budget cliëntenraad

In deze uitspraak gaat het om het budget dat de zorgaanbieder aan de cliëntenraad ter beschikking stelt. De cliëntenraad vindt dat dit te laag is. De LCvV beoordeelt of de cliëntenraad, met de middelen die de zorgaanbieder hem ter beschikking stelt, redelijkerwijs in staat is zijn taak uit te ..

Uitspraak 23 012 Spoedprocedure ondersteuning

Aan een cliëntenraad is medegedeeld dat het contract van de huidige ondersteuner per 1 januari a.s. niet verlengd wordt. De raad is tevreden over de ondersteuner en geeft aan dat er instemmingsrecht op een wijziging in de ondersteuning van toepassing is. De zorginstelling geeft aan dat als er een ..

Uitspraak 23-004 Vergoeding aanvullende ondersteuning (spoedprocedure)

Een cliëntenraad wil ten behoeve van een op handen zijnde procedure bij de LCvV graag aanvullende ondersteuning van het LSR gaan inhuren. De instelling wil deze niet vergoeden.

De LCvV oordeelt dat onvoldoende is aangetoond dat de ondersteuning waar de raad al over beschikt (2 medewerkers van de instelling en ..

Informatie

Dit is de website van de Landelijke Commissie van Vertrouwenslieden (LCvV). De LCvV wordt in stand gehouden door diverse brancheorganisaties van zorgaanbieders en organisaties voor cliëntenraden in de zorg. Met vragen of opmerkingen over deze site kunt u contact opnemen met de secretaris van de LCvV.