Uitspraak 12-001 Opbaren in eigen zorgappartement

Zorgaanbieder heeft het voornemen om het opbaren van een overleden client in diens zorgappartement niet langer te faciliteren. Deze mogelijkheid bestaat voor niet vanwege de wet BOPZ opgenomen clienten, en hiervoor worden sinds 2009 kosten bij de nabestaanden in rekening gebracht. Dergelijke rekeningen vallen bij de nabestaanden niet altijd in goede aarde terwijl zorgaanbieder stelt dat wanneer van deze mogelijkheid gebruik wordt gemaakt er vaak ook nog problemen ontstaan met het tijdig ontruimen van de kamer. Leegstand van zorgappartementen is zeer onwenselijk gezien de kosten die dit met zich meebrengt en de wachtlijsten die er zijn.

De clientenraad is het hier niet me eens en geeft negatief advies en roept de nietigheid van het besluit in. Partijen zijn het er over eens dat hierop verzwaard advies van toepassing is zodat de LCvV gevraagd wordt een marginele redelijkheidstoets te doen.

De LCvV overweegt dat er maar een gering aantal keren per jaar gebruik van de mogelijkheid wordt gemaakt en constateert dat de regels van het huis het mogelijk maken om niet alleen kosten voor het opbaren in rekening te brengen maar ook voor eventuele overschrijding van de ontruimingstermijn. Wanneer daarover goed gecommuniceerd wordt kunnen nabestaanden een weloverwogen keuze maken. De LCvV vindt daarmee dat het besluit niet in redelijkheid genomen kan worden.

Zorgaanbieder heeft het voornemen om het opbaren van een overleden client in diens zorgappartement niet langer te faciliteren. Deze mogelijkheid bestaat voor niet vanwege de wet BOPZ opgenomen clienten, en hiervoor worden sinds 2009 kosten bij de nabestaanden in rekening gebracht. Dergelijke rekeningen vallen bij de nabestaanden niet altijd in goede aarde terwijl zorgaanbieder stelt dat wanneer van deze mogelijkheid gebruik wordt gemaakt er vaak ook nog problemen ontstaan met het tijdig ontruimen van de kamer. Leegstand van zorgappartementen is zeer onwenselijk gezien de kosten die dit met zich meebrengt en de wachtlijsten die er zijn.

De clientenraad is het hier niet me eens en geeft negatief advies en roept de nietigheid van het besluit in. Partijen zijn het er over eens dat hierop verzwaard advies van toepassing is zodat de LCvV gevraagd wordt een marginele redelijkheidstoets te doen.

De LCvV overweegt dat er maar een gering aantal keren per jaar gebruik van de mogelijkheid wordt gemaakt en constateert dat de regels van het huis het mogelijk maken om niet alleen kosten voor het opbaren in rekening te brengen maar ook voor eventuele overschrijding van de ontruimingstermijn. Wanneer daarover goed gecommuniceerd wordt kunnen nabestaanden een weloverwogen keuze maken. De LCvV vindt daarmee dat het besluit niet in redelijkheid genomen kan worden.

Aanmaakdatum: 22-03-2012

Gerelateerde documenten

Uitspraak 20-001 CCR advies in strijd met wet en samenwerkingsovereenkomst uitgebracht

Een zorgaanbieder vraagt verzwaard advies aan de CCR over verhoging van de waskosten. De voorzitter van de centrale clientenraad had begrip voor de wens tot doorzetting bij de zorgaanbieder en is er veel aan gelegen om een negatief advies te vermijden. Een van de lokale afgevaardigden in de CCR ..

Uitspraak 15-009 Verhuizen na brandveiligheidsonderzoek

Een zorgaanbieder laat periodiek de brandveiligheid op locaties onderzoeken. Van een locatie (verpleging en verzorging) wordt duidelijk dat deze niet meer aan de (aangescherpte) brandveiligheidseisen voldoet.  Besloten wordt een groep bewoners met een hoge zorg-zwaarte indicatie daarom met spoed over te plaatsen. 

Met de uitvoering van dit besluit wordt al ..

Uitspraak 13-005 Verhoging uurtarief individuele begeleiding

Een zorgaanbieder wil het uurtarief dat cliënten zelf moeten betalen voor bepaalde individuele begeleidingsuren, verhogen met ruim 60%.
Zorgaanbieder stelt dat dit tarief gedurende vele jaren niet kostendekkend aan de cliënten is doorberekend maar dat dit toen nog uit andere potjes kon worden bekostigd.

Door bezuinigingen lukt dit niet ..

Uitspraak 09-005 Nietigheid te laat ingeroepen

De zorgaanbieder heeft verschillende besluiten genomen zonder de cliëntenraad gelegenheid te geven daarover verzwaard advies uit te brengen. Tijdens de hoorzitting blijkt dat de besluiten nog niet zijn uitgevoerd en dat de bestuurder bereid is de cliëntenraad alsnog gelegenheid te geven een verzwaard advies uit te brengen en op ..

Informatie

Dit is de website van de Landelijke Commissie van Vertrouwenslieden (LCvV). De LCvV wordt in stand gehouden door diverse brancheorganisaties van zorgaanbieders en organisaties voor cliëntenraden in de zorg. Met vragen of opmerkingen over deze site kunt u contact opnemen met de secretaris van de LCvV.