Uitspraak 09-006 Verhuiskostenregeling / Geen nietigheid ingeroepen

De zorgaanbieder heeft een verhuiskostenregeling vastgesteld die van toepassing is op bewoners van een appartementencomplex die willen verhuizen naar een nieuw woonzorgcentrum. Het betreft bewoners die voorheen in het verzorgingshuis woonden waarvoor het nieuwe woonzorgcentrum in de plaats is gekomen. Het sociaal plan is op hen niet van toepassing omdat hun verhuizing naar het appartementencomplex niet als tijdelijke voorziening was bedoeld. De cliëntenraad heeft geen gelegenheid gekregen om te adviseren over de verhuiskostenregeling en maakt daartegen bezwaar. De cliëntenraad heeft ook inhoudelijke bezwaren tegen de regeling.

De LCvV oordeelt dat de verhuiskostenregeling een 'voor cliënten geldende regeling' is, zoals bedoeld in de Wmcz. De zorgaanbieder had de cliëntenraad dus gelegenheid moeten geven om een verzwaard advies uit te brengen. De Wmcz bepaalt dat een besluit waarover de cliëntenraad ten onrechte geen gelegenheid heeft gekregen een verzwaard advies uit te brengen, nietig is, mits de cliëntenraad schriftelijk binnen een maand de nietigheid heeft ingeroepen. In dit geval is dat niet gebeurd, zodat het achterwege blijven van een adviesaanvraag geen gevolgen heeft voor de verhuiskostenregeling.

De zorgaanbieder heeft een verhuiskostenregeling vastgesteld die van toepassing is op bewoners van een appartementencomplex die willen verhuizen naar een nieuw woonzorgcentrum. Het betreft bewoners die voorheen in het verzorgingshuis woonden waarvoor het nieuwe woonzorgcentrum in de plaats is gekomen. Het sociaal plan is op hen niet van toepassing omdat hun verhuizing naar het appartementencomplex niet als tijdelijke voorziening was bedoeld. De cliëntenraad heeft geen gelegenheid gekregen om te adviseren over de verhuiskostenregeling en maakt daartegen bezwaar. De cliëntenraad heeft ook inhoudelijke bezwaren tegen de regeling.

De LCvV oordeelt dat de verhuiskostenregeling een 'voor cliënten geldende regeling' is, zoals bedoeld in de Wmcz. De zorgaanbieder had de cliëntenraad dus gelegenheid moeten geven om een verzwaard advies uit te brengen. De Wmcz bepaalt dat een besluit waarover de cliëntenraad ten onrechte geen gelegenheid heeft gekregen een verzwaard advies uit te brengen, nietig is, mits de cliëntenraad schriftelijk binnen een maand de nietigheid heeft ingeroepen. In dit geval is dat niet gebeurd, zodat het achterwege blijven van een adviesaanvraag geen gevolgen heeft voor de verhuiskostenregeling.

Aanmaakdatum: 22-12-2009

Gerelateerde documenten

Uitspraak 15-001 Verzwaard adviesrecht bij besluit tot meewerken aan reality tv serie

Een zorgaanbieder is benaderd door een tv producent met verzoek om mee te werken aan de totstandkoming van een reality tv-serie. Deze serie zou moeten bijdragen aan meer bekendheid over psychiatrische stoornissen en aan destigmatisering van psychiatrische patiënten.

Het idee is dat er een bekende Nederlander wordt opgenomen in een ..

Uitspraak 09-003 Prijsverhogingen

De zorgaanbieder wil de prijzen verhogen van diensten die hij aanbiedt aan cliënten. De centrale cliëntenraad brengt een negatief verzwaard advies uit over de verhoging van de prijzen van maaltijden, wasverzorging en huishoudelijke hulp. De zorgaanbieder vraagt de LCvV te beoordelen of hij de prijzen kan verhogen ondanks dit ..

Uitspraak 15-004 Onderbouwing servicekosten aanleunwoningen

Bewoners van een serviceflat hebben de indruk dat de woonservicekosten en zorgservicekosten die zij betalen deels op hetzelfde zien. Een in 2009 door twee bewoners hierover aangespannen kantongerechtsprocedure heeft geen uitkomst of duidelijkheid gebracht. Zorgaanbieder en de eigenaar/verhuurder van de serviceflats hebben nadien op diverse manieren geprobeerd duidelijk te ..

Uitspraak 19-005 Textielservice

Een zorgaanbieder wil de textielservice door een externe partij gaan laten uitvoeren. Er zijn tussen diverse locaties nu grote verschillen in uitvoeringswijze en op het wasproces wordt jaarlijks erg veel geld toegelegd. De clientenraad van een van de locaties is na de adviesprocedure met veel vragen blijven zitten, blijkt ..

Informatie

Dit is de website van de Landelijke Commissie van Vertrouwenslieden (LCvV). De LCvV wordt in stand gehouden door diverse brancheorganisaties van zorgaanbieders en organisaties voor cliëntenraden in de zorg. Met vragen of opmerkingen over deze site kunt u contact opnemen met de secretaris van de LCvV.