Uitspraak 09-005 Nietigheid te laat ingeroepen

De zorgaanbieder heeft verschillende besluiten genomen zonder de cliëntenraad gelegenheid te geven daarover verzwaard advies uit te brengen. Tijdens de hoorzitting blijkt dat de besluiten nog niet zijn uitgevoerd en dat de bestuurder bereid is de cliëntenraad alsnog gelegenheid te geven een verzwaard advies uit te brengen en op basis daarvan overleg te voeren met de cliëntenraad. Ten aanzien van de waskostenregeling is dit niet het geval.

De LCvV concludeert in haar uitspraak dat de zorgaanbieder ten onrechte geen verzwaard advies heeft gevraagd over deze regeling. De LCvV constateert echter ook dat de cliëntenraad niet, binnen een maand nadat de zorgaanbieder de raad had laten weten dat hij het besluit over de waskostenregeling had genomen, de nietigheid van dat besluit heeft ingeroepen. De Wmcz stelt dit als voorwaarde voor een effectief beroep op nietigheid van een besluit. Nu daaraan niet is voldaan, blijft het besluit in stand.

De zorgaanbieder heeft verschillende besluiten genomen zonder de cliëntenraad gelegenheid te geven daarover verzwaard advies uit te brengen. Tijdens de hoorzitting blijkt dat de besluiten nog niet zijn uitgevoerd en dat de bestuurder bereid is de cliëntenraad alsnog gelegenheid te geven een verzwaard advies uit te brengen en op basis daarvan overleg te voeren met de cliëntenraad. Ten aanzien van de waskostenregeling is dit niet het geval.

De LCvV concludeert in haar uitspraak dat de zorgaanbieder ten onrechte geen verzwaard advies heeft gevraagd over deze regeling. De LCvV constateert echter ook dat de cliëntenraad niet, binnen een maand nadat de zorgaanbieder de raad had laten weten dat hij het besluit over de waskostenregeling had genomen, de nietigheid van dat besluit heeft ingeroepen. De Wmcz stelt dit als voorwaarde voor een effectief beroep op nietigheid van een besluit. Nu daaraan niet is voldaan, blijft het besluit in stand.

Aanmaakdatum: 18-10-2009

Gerelateerde documenten

Uitspraak 24–001 Weekendsluiting

Een locatie waar 24/7 kinderen met een (ernstige) chronische ziekte kunnen worden opgevangen kampt met personele krapte en roosterproblemen. De directeur deelt de cliëntenraad mee dat om die reden er een weekend in de maand geen opvang geboden wordt. De clientenraad geeft aan dat dit een instemmingsplichtig onderwerp is ..

Uitspraak 12-004 Aanstelling teammanager
Een besluit tot aanstelling van een teammanager kan in redelijkheid genomen worden wanneer de cliëntenraad ruim voor de aanstellingsdatum een kennismakingsgesprek met de beoogde kandidaat kan houden en voorafgaand aan dit gesprek voldoende informatie wordt verstrekt over de vacature en de kandidaat. Toezending van vacaturetekst, functieomschrijving, sollicitatiebrief en ..
Uitspraak 15-009 Verhuizen na brandveiligheidsonderzoek

Een zorgaanbieder laat periodiek de brandveiligheid op locaties onderzoeken. Van een locatie (verpleging en verzorging) wordt duidelijk dat deze niet meer aan de (aangescherpte) brandveiligheidseisen voldoet.  Besloten wordt een groep bewoners met een hoge zorg-zwaarte indicatie daarom met spoed over te plaatsen. 

Met de uitvoering van dit besluit wordt al ..

Uitspraak 07-006 Weekendsluiting instelling

Deze uitspraak heeft betrekking op een instelling voor kortdurende klinische hulpverlening aan volwassenen met psychische problemen. Cliënten verblijven doordeweeks in de instelling en gaan, indien mogelijk, in het weekeinde naar huis. De zorgaanbieder wil cliënten in het vervolg de mogelijkheid om in het weekeinde in de instelling te blijven, ..

Informatie

Dit is de website van de Landelijke Commissie van Vertrouwenslieden (LCvV). De LCvV wordt in stand gehouden door diverse brancheorganisaties van zorgaanbieders en organisaties voor cliëntenraden in de zorg. Met vragen of opmerkingen over deze site kunt u contact opnemen met de secretaris van de LCvV.